چکیده:
هدف: در این پژوهش، سوال ها و فرضیه هایی مطرح شده است که مهمترین آنها عبارت است از بررسی رابطه بین اهداف یادگیری (دانش آموز، خانواده، معلم و کلاس) با خود ناتوان سازی.
روش: در این پژوهش مقطعی - تحلیلی، جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پایه اول تا سوم دوره متوسطه شهر اصفهان تشکیل دادند. حجم نمونه پژوهش 190 دانش آموز دختر و پسر بود که از 20 مدرسه شهر اصفهان به شیوه تصادفی مرحله ای، از بین دانش آموزان پنج ناحیه شهر انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده، مجموعه مقیاس های الگوهای یادگیری سازگار بود.
یافته ها: نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن بود که متغیرهای اهداف تبحری دانش آموز، اهداف عملکرد گریزی دانش آموز، اهداف تبحری کلاس، اهداف عملکرد گریزی کلاس و به طور جداگانه رابطه معنی داری با خود ناتوان سازی پسران دارند. سایر نتایج نیز نشان داد که در گروه دانش آموزان دختر اهداف تبحری دانش آموز، اهداف عملکرد کلاس و اهداف تبحری والدین به طور مجزا، رابطه معنی داری با خود ناتوان سازی دارند. ضمنا، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که پسران به طور معنی داری بیشتر از دختران از راهبردهای خودناتوان سازی استفاده می کنند.
نتیجه گیری: بهتر است نظام آموزشی به گونه ای تغییر یابد که اساس ارزشیابی آن میزان رشد صلاحیت ها و تسلط افراد بر موضوع یادگیری باشد و نه رتبه و نمره، و نیز بر فرآیند پیشرفت دانش آموزان و در نظر گرفتن پاداش برای رشد میزان یادگیری و کنجکاوی آنها تمرکز شود.
خلاصه ماشینی:
"برای مثال دانشآموزان میتوانند دریابند که در کلاس یا مدرسه تأکید بر یادگیری،فهمیدن یا پیشرفت است(ساختار هدف در حد تسلط)یا این پیام را دریافت میکنند که گرفتن نمرههای بالا و برتری عملکرد در مدرسه ارزشمند است(ساختار هدف عملکردگرا).
این جدول نشان میدهد که ضریب همبستگی خودناتوانسازی و اهداف عملکردی کلاس در دانشآموزان دختر معنیدار است.
جدول 3-ضرایب همبستگی خودناتوانسازی و اهداف یادگیری کلاس پسران (n-95) جدول 4-ضرایب همبستگی خودناتوانسازی و اهداف یادگیری دختران (n-95) جدول 5-ضرایب همبستگی خودناتوانسازی و اهداف یادگیری کلاس در دختران (n-95) جدول 6-همبستگی خودناتوانسازی و اهداف یادگیری معلم و والدین دختران (n-95) بحث در این قسمت سؤال پژوهش و نتایج هرکدام ارائه و در هر قسمت به پژوهشهای مشابه اشاره خواهد شد: 1-آیا بین خودناتوانسازی و اهداف دانشآموز از یادگیری ارتباط وجود دارد؟ نتایج نشان میدهد که بین خودناتوانسازی و اهداف تبحری دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد و اهداف تبحری دانشآموزان در حدود 5/6 درصد نمرههای خودناتوانسازی را تبیین میکند.
نتایج اکثر تحقیقات نشان داد(میدگلی و یوردان،1995)که بین اهداف عملکردی کلاس و مدرسه و خودناتوانسازی همبستگی مثبت وجود دارد و ساختار هدف عملکردگرای ادراک شده یک پیشبینیکنندهء مناسب برای خودناتوانسازی را است.
ادراک دانشآموزان از ساختار هدف کلاس درس،اهداف معلم و اهداف والدین بر پیشرفت فردی مؤثر میبیاشد،یعنی دانشآموزانی که درمییابند،کلاس،معلم و والدین بر ارزش درونی یادگیری تأکید دارند،کمتر به رفتارهای اجتنابینظیر خودناتوانسازی روی میآورند،اما آن دسته از دانشآموزانی که تأکید معلم و والدین و نیز مدرسه را بر اثبات شایستگی(یا اجتناب از عدمشایستگی) میبینند،استفاده از راهبردهای خودناتوانسازی را راهی مناسب برای جلوگیری از پیامدهای منفی شکست میدانند(یوردان، 1997)."