چکیده:
زمینه و هدف: پرسش از «هویت» افراد و ملتها یکی از دغدغههای فکری بشر در طول تاریخ به شمار میرفته استدر واقع انسانها از دیرباز به دنبال تعریف و بازشناسی ملتشان، قبیلهشان، قومشان، خودشان و... بودهاند آن ها در این مسیر بین خود و دیگران تمایز ایجاد میکردند، یکی از مسائلی که میل بروز و ظهور هویت طلبی انسانها میباشد، تاکید بر انتخاب نام برای فرزندانشان است انسان ها همواره در تلاش اند تا در جهت اثبات خود، و حفظ موقعیتشان، به انحای مختلف به ابراز خود و ویژگیهایشان بپردازند انتخاب نام محملی برای نشان دادن هویت فرد بوده و وی افتخارات و آمال خود را در این فرآیند به منصه ظهور میرساند و به دنبال برآورده کردن آن هاست.
مواد و روشها: جامعه آماری این تحقیق افراد دارای فرزند شهر شیراز بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران با ضریب خطای 4 درصد و در سطح اطمینان 95 درصد 420 نفر تعیین شده است. روش نمونه گیری این تحقیق خوشهای تصادفی می باشد که با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمع آوری و به وسیله نرم افزار spss (رگرسیون تک متغیره) به تجزیه و تحلیل داده ها پرداختیم.
نتایج: بررسیداده های تحقیق نشان داد هویت ملی 8/14 درصد از شهروندان شیرازی در حد بالا، 2/66 درصد در حد متوسط و حدود 19 درصد نیز در سطح پایین بوده است. آزمون همبستگیآنووا نشان می دهد میان هویت ملی و نام گذاری موالید ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین نتیجه رگرسیون لجستیک تک متغیره نشان داد هویت ملی می تواند 6 درصد احتمال نام گذاری مذهبی در موالید را افزایش دهد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق و اثبات رابطه معنی دار بین هویت ملی و نام گذاری موالید، به صورت خلاصه این مطالعه نشان داد که اگر بتوانیم هویت ملی افراد را بالا ببریم احتمال انتخاب اسامی مذهبی و ملی برای موالید افزایش می یابد و این نیازمند توجه نهادهای فرهنگی و آموزشی است.
Questions about individuals' and nations' identity have been one of the humanity's concerns in history. In fact، humans have always been after a definition and recognition of their nations، tribes، ethnicities، and their own selves. They have also differentiated between themselves and others. A sign of this tendency to seek their own identity has been their preoccupation with selecting names for their children. Humans are in a perpetual need for proving themselves and maintaining their positions in any way through expressing their characteristics. Name selection is a way to realize one's dreams and honors، hence proving one's identity.
The statistical population of the research is those with children in Shiraz and the sampling (420 individuals) was done according to Cochran formula with 4% variable error and 95% trust level. Cluster random sampling was used with the data gathered by questionnaires، and the analysis was done with spss software (univariate regression).
The results show the national identity of 14.8% of Shirazis at high level، 66.2% at average level، and 19% at low level. ANOVA correlation test shows there is a meaningful relation between national identity and naming the newborns. Also the result of univariate logistic regression shows that national identity can increase the possibility of selecting religious names for babies by 6%.
The conclusion is that if we increase individuals' national identity، the possibility of selecting religious and national names for babes also goes higher، and this requires the attention of cultural and educational institutions.
خلاصه ماشینی:
اریکسون ٧ به عنوان تأثیرگذارترین نظریه پرداز در زمینه تشکیل هویت شناخته می - شود (کوته و لوین ، ٢٠٠٢،٩١) در نزد وی هویت به عنوان دستاورد مهم مرحله نوجوانی فرد مطرح میشود و تشکیل هویت برای هر فردی در واقع پاسخ به این سؤال است که چه کسی هستید، برای چه چیزی ارزش قائلید و چه مسیری را در زندگی میخواهید طی کنید؟ اریکسون در واقع در نظریه خود که به «هویت خود٨» مشهور است ، از هشت مرحله یاد میکند که هویت فرد طی آن ساخته میشود (کروگر و مارسیا، 9 ٢٠١١، ٣٢) هویت در نزد وی به طور کلی نیرویی پیش برنده در پس خیلی از تعهدات است از جمله احساس تعهد نسبت به جهت گیری جنسی، شغلی، روابط میان فردی، درآمیختگی با جامعه ، عضویت در گروه قومی، آرمان های اخلاقی، سیاسی، مذهبی و فرهنگی ازآنجاکه تعریف اریکسون از هویت بر مبنای ویژگیهای درونی و روانی فرد است ، وی تعارض های روانی پیش آمده در نوجوانی را هویت در برابر سردرگمی هویت مینامد به عقیده وی نوجوانان در جوامع پیچیده دچار بحران هویت میشوند، دوره ای موقتی از سردرگمی و پریشانی که قبل از به توافق رسیدن در مورد ارزش ها و اهداف آن را تجربه میکنند (برک، ١٣٨٦، ٦١).
Aceto, Michael (2002), “Ethnic personal names and multiple identities in Anglophone Caribbean speech communities in Latin America”, Journal of Language in Society, Vol. 31, No. 04, pp.
E. (1966), "Development and validation of ego identity status", Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 3, No. 5, pp.
(1992), "The multigroup ethnic identity measure, new scale for use with diverse groups", Journal of adolescent research, Vol. 7, No. 2, pp.
(2007), "Conceptualization and Measurement of Ethnic Identity: Current Status and Future Directions", Journal of Counseling Psychology, Vol. 54, No. 3, pp.