Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه مهارت های واج شناختی در دو زیرگروه ادراکی و زبانی اختلال خواندن

نویسنده: ؛ ؛ ؛

پاییز 1384 - شماره 27 علمی-ترویجی (10 صفحه - از 25 تا 34)

کلیدواژه ها : واج شناسی ،اختلال خواندن ،نوروسایکولوژی ،کودکان

کلید واژه های ماشینی : اختلال خواندن ،ادراکی ،گروه ادراکی و زبانی ،اطلاعات واج‌شناختی از حافظه ،تعویض صداها و سرعت خواندن ،واج‌شناختی ،گروه ادراکی ،سرعت نامیدن اعداد ،مهارت سرعت نامیدن اعداد ،زبانی اختلال خواندن ،مهارت واج‌شناختی ،آزمون مهارت واج‌شناختی ،سرعت خواندن ،پردازش مهارت واج‌شناختی ،گروه ادراکی در مقایسه ،تعویض صداها ،مهارت تعویض صداها ،سیالی کلمات ،زیرگروه ادراکی و زبانی ،کودکان گروه ادراکی ،خواندن در گروه‌های ادراکی ،آزمون خواندن ،نامیدن اعداد ،کلمات هم‌پیش حرف ،بیکر ،تعویض صدای دو ،گروه زبانی ،زبانی از گروه ادراکی ،کودکان مبتلا به اختلال ،کودکان دارای اختلال خواندن

هدف: چنین به نظر می رسد که در یک طبقه بندی نسبتا معتبر می توان علاوه بر برجسته ساختن مبانی نوروسایکولوژیک کودکان دارای اختلال خواندن، آنها را بر اساس صحت خواندن به دو زیر گروه ادراکی و زبانی تقسیم کرد. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه پردازش مهارت های واج شناختی در این دو زیر گروه است. روش: در یک پژوهش توصیفی - پس رویدادی، بر اساس تحلیل آماری عملکرد آموزشی گروه نمونه، 50 دانش آموز، واجد ملاک های تشخیصی مشکلات خواندن بودند که برای آزمون فرضیه های تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل آزمون خواندن، آزمون مهارت واج شناختی و مقیاس پیشرونده هوش (ریون) بود. داده ها با استفاده از آزمون غیر پارامتریک ارزشیابی شدند. یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش در برخی از مهارت های واج شناختی (سرعت نامیدن اعداد، سیالی کلمات هم پیش حرف، تعویض صدا و سرعت خواندن) میان رتبه های دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: به نظر می رسد که گروه بندی کودکان مبتلا به اختلال خواندن به دو زیر گروه ادراکی و زبانی، دارای اعتبار باشد و هر یک از این دو زیر گروه دارای خاستگاه های نوروسایکولوژیکی متفاوتی باشند. کودکان گروه ادراکی در مقایسه با گروه زبانی در دستیابی به ساختار اشکال حروف، واج ها، ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات واج شناختی از حافظه بلندمدت، کاربرد واج ها و گفتار توانمندتر هستند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.