Skip to main content
فهرست مقالات

اثر برنامه آموزش مهارت های زندگی بر عملکرد دانش آموزان سال چهارم دبستان

نویسنده: ؛ ؛ ؛

پاییز 1384 - شماره 27 علمی-ترویجی (7 صفحه - از 51 تا 57)

کلیدواژه ها : مدرسه ،بهداشت روان ،مهارت های زندگی

کلید واژه های ماشینی : اثر برنامه آموزش مهارت‌های ،بهداشت روان در مدارس ،بهداشت روان ،آموزش مهارت‌های ،برنامه‌های بهداشت روان ،برنامه آموزش مهارت‌های ،کودکان دبستانی ،برنامه آموزش مهارت‌های زندگی ،روانپزشکی کودک و نوجوان ،آموزش مهارت‌های زندگی ،کودک و نوجوان ،مهارت‌های زندگی ،فوق‌تخصص روانپزشکی کودک ،زندگی بر عملکرد ،مداخلات بهداشت روان ،اختلال روانپزشکی ،عملکرد دانش‌آموزان ،اثر برنامه ،عملکرد کودکان ،رفتارهای جامعه‌پسند ،معلمان و والدین ،مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان ،کاهش نمره ،مشکلات دانش‌آموزان ،گروه روانپزشکی ،طریق مراجعه به مدرسه ،تهران بررسی گردید ،نمونه‌گیری به روش ،سال چهارم دبستان ،مشکلات ارتباطی

هدف: در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر عملکرد کودکان دبستانی مدرسه ای در تهران بررسی گردید. روش: در یک بررسی قبل و بعد، اثر برنامه آموزش مهارت های زندگی بر 26 نفر از دانش آموزان کلاس چهارم یکی از دبستان های ناحیه هشت آموزش و پرورش تهران بر اساس راهنمای مربوط به کودکان دبستانی، بررسی گردید. نمونه گیری به روش در دسترس و از طریق مراجعه به مدرسه محل تحصیل دانش آموزان بود. مهارت ها در سه سطح دانش آموزان، معلمان و والدین به وسیله دو فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان آموزش داده شد. پس از انجام مداخلات و تکمیل پرسشنامه توانایی ها و مشکلات‌ (SDQ)، نتایج قبل و بعد مقایسه شدند. یافته ها: تغییر رو به کاهش نمره شاخص کل مشکلات بعد از مداخله معنی دار بود، ولی در سایر شاخص ها یعنی نشانه های سلوک، هیجانی، بیش فعالی، مشکلات ارتباطی با همسالان و بروز رفتارهای جامعه پسند تفاوت قبل و بعد معنی دار نبود. نتیجه گیری: برنامه بهداشت روان در مدارس ممکن است بتواند از مشکلات دانش آموزان بکاهد و توانمندی آنها را ارتقا دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.