چکیده:
هدف: افت عملکرد تحصیلی به دنبال ابتلا به اختلال دوقطبی نوع یک (BID) گزارش شده است. در این مطالعه افت تحصیلی در سال های نوجوانی و نیز تاثیر اختلالات روانپزشکی همزمان بر عملکرد تحصیلی این بیماران بررسی شده است.
روش: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، نوجوانان مبتلا به BID بستری در بیمارستان روزبه در طول یک سال تحصیلی، از نظر سال های مردودی، ترک تحصیل و افت تحصیلی کلی و نیز تاثیر اختلالات همزمان بر عملکرد تحصیلی بررسی شدند. جمع آوری اطلاعات بر اساس گزارش بیماران و تشخیص اختلالات بر اساس مصاحبه بالینی بر مبنای DSM-IV بود.
یافته ها: تعداد 75 نفر ازمبتلایان به BID (52% دختر و 48% پسر) با میانگین سنی 15.41 سال (انحراف معیار 1.7) وارد مطالعه شدند. آزمودنی ها به طور متوسط 48/1 سال (انحراف معیار 8/1) افت تحصیلی و 60% آنها حداقل یکسال عقب ماندگی تحصیلی داشتند. تفاوت گروه بیماران بدون همبودی با گروهی که حداقل یک اختلال روانپزشکی دیگر داشتند از نظر میزان افت تحصیلی به لحاظ آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری: اختلال دوقطبی نوع یک در گروه نوجوانان بستری موجب افت تحصیلی شده، ولی وجود همبودی ها تاثیر چندانی در میزان افت تحصیلی ندارد.
خلاصه ماشینی:
"عملکرد تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک و تأثیر همبودی سایر
هدف:افت عملکرد تحصیلی به دنبال ابتلا به اختلال دوقطبی نوع یک (BID) گزارش شده است.
در این مطالعه افت تحصیلی در سالهای نوجوانی و نیز تأثیر اختلالات روانپزشکی همزمان بر
عملکرد تحصیلی این بیماران بررسی شده است.
سالهای مردودی،ترک تحصیل و افت تحصیلی کلی و نیز تأثیر اختلالات همزمان بر عملکرد
(52% دختر و 48% پسر)با میانگین سنی 41/15 سال(انحراف معیار 7/1)وارد مطالعه شدند.
آزمودنیها به طور متوسط 48/1 سال(انحراف معیار 8/1)افت تحصیلی و 60% آنها حداقل
یک اختلال روانپزشکی دیگر داشتند از نظر میزان افت تحصیلی به لحاظ آماری معنیدار نبود.
نتیجهگیری:اختلال دوقطبی نوع یک گروه نوجوانان بستری موجب افت تحصیلی شده،
روانپزشکی در اختلال دوقطبی زود آغاز زیاد است.
مرتبط با پرهموبید بر عملکرد تحصیلی این بیماران بررسی شده و
تهران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک وارد مطالعه شدند.
گروه 1:افرادی که در زمان مطالعه اختلال دوقطبی نوع یک
این گروه 16/8 سال(انحراف معیار 2/2)،میانگین دوره بیماری
تحصیلات در این گروه 8 سال(انحراف معیار 2)،میانگین دوره
(انحراف معیار 1)و میانگین سالهای افت تحصیلی(مجموع
جبران افت تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی به دنبال
در این مطالعه بین بیماران دوقطبی بدون همبودی و
بیماران دوقطبی با همبودی سایر اختلالات از نظر میزان افت
تحصیلی این دانشآموزان اختلالات همراه به اندازه اختلال
دوقطبی را بررسی نمودند نشان دادند که این بیماران در زمینه
در مطالعات دیگری علت این نقص عملکرد تحصیلی را
بود برخی اختلالات چنانچه با اختلال دوقطبی همراه شوند اثر"