خلاصه ماشینی:
"کلامی شیعی با اهتمام بر جایگاه عرف و عقل در فهم شریعتاسلامی از یک سو،و تأکید بر عنصر بالنده اجتهاد و تقفه دیناز سوی دیگر،ظرفیتهای دروین قابل توجهی در مواجهه باپرسشهای عصر جهانی شدن مزبور و پاسخ اسلام شیعی بهآن،مطالب این نوشتار در محورهای ذیل دنبال میشوند: برای کشف ظرفیتهای موجود در اندیشههای سیاسیشیعی،مقایسه اصول،مبانی و اهداف حکومت جهانی اسلام،که در چارچوب اندیشه شیعی در قالب حکومت مهدویو جامعه عنصر ظهور مطرح میگردند،با اصول و اهدافجهانی سازی لیبرال و الگوی دموکراسی لیبرال میتواندراهگشا باشد.
کلامی شیعی با اهتمام بر جایگاه عرف و عقل در فهم شریعتاسلامی از یک سو،و تأکید بر عنصر بالنده اجتهاد و تقفه دیناز سوی دیگر،ظرفیتهای دروین قابل توجهی در مواجهه باپرسشهای عصر جهانی شدن مزبور و پاسخ اسلام شیعی بهآن،مطالب این نوشتار در محورهای ذیل دنبال میشوند: برای کشف ظرفیتهای موجود در اندیشههای سیاسیشیعی،مقایسه اصول،مبانی و اهداف حکومت جهانی اسلام،که در چارچوب اندیشه شیعی در قالب حکومت مهدویو جامعه عنصر ظهور مطرح میگردند،با اصول و اهدافجهانی سازی لیبرال و الگوی دموکراسی لیبرال میتواندراهگشا باشد.
. توسعه علم و فناوری آنچه در فرآیند جهانی شدن در حال شکلگیری است،رشد چشمگیر علم تجربی و فناوری بشری است،اما آیا در پرتواین ترقی و توسعه عقلانیت،اخلاق نیز توسعه یافته است؟این (به تصویر صفحه مراجعه شود)پرسش احتمالا مهمترین تمایز عصر جهانی شد با عصر ظهوراست؛زیرا ویژگی عصر ظهور،توسعه علم و فناوری،اعم از علومطبیعی و عقلی،است و در واقع،دراین عصر،عقول و اخلاقبشر نیز به توسعه و کمال میرسند و همین نکته خود به عنوانزمینهساز پذیرش حاکمیت جهانی اسلام مطرح گردیده است."