Skip to main content
فهرست مقالات

فردایی روشن/ آینده شناسی اصلاحات در ایران

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اصلاح، ایران، سیاسی، انتخابات، اصلاح و توسعه، آینده، انقلاب، آینده‌شناسی اصلاحات در ایران، اصلاح و توسعه سیاسی، اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"همه این‌ها باعث گشته است که طی سه دهه ناگهان تحولیعظیم در نوع زندگی ایرانیان رخ دهد:اکنون حد اقل سه‌چهارمایرانیان شهرنشینن‌اند،بیش از این تعداد باسوادند،تعدادفارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه‌های آن چند ملیون نفراست ،برق و تلفن و رادیو و تلویزیون بیش از نود درصد جامعهایران را تحت پوشش گرفته است،طبقات و گروه‌های جدیدشهری با علایق و منافع کاملا جدید شکل گرفته‌اند،جابه‌جاییافقی جمعیت به دلیل مهاجرت مختلف و تسهیل‌شدهبسیار گسترده است،جابه‌جایی‌های عمودی اجتماعی با روانیقابل توجهی صورت می‌گیرد،بخش عظیمی از شهرنشینان بااستفاده از وسایل ارتباط جمعی مدرن نظیر اینترنت و ماهوارهکاملا در معرض اخبار و ایده‌های فراسوی مرزها قرار دارند. اگر قبول کنیم اصلاح و توسعه در آینده ایران،حد اقل در آیندهنزدیک باید اجتماعی محور باشد،حتما بایستس دستاوردهایاصلاحات اقتصادی و سیاسی صورت گرفته،با دقت نظر خاصو برنامه‌ریزی دقیق،مورد بهره‌برداری بهینه قرار گرفته و بهسمت استفاده کامل از ظرفیت‌های ایجاد شده پیش رود. مشارکت مردم در انتخاب رهبران(بیعت) جایگاه رهبر و زماندار و کارگزار در جامعه اسلامی از اهمییتویژه‌ای برخوردار است،از آنجا که اسلام در نگاه به انسان آن راموجودی دو بعدی می‌داند که هم دارای بعد معنوی است و هممادی لذا حاکمیت را منحصر در خداوند می‌داند چرا که(آنالحکم الا الله)ولایت و رهبری از اساسی‌ترین اصول مکتب اسلامبه شمار می‌رود که در بسیاری از آیات قرآن و روایات تصریح شدهکه بعد از خداوند پیامبر و اهلبیت علیم السلام شایستگی اینولایت را دارند بعد از پیامبر اسلام(ص)انتخاب رهبر به اینصورت بود که مهاجرین و انصار و مردم مدینه به هر شخصیکه رضایت داشتند بقیه مردم نیز او را قبول می‌کردند،درجامعهاسلامی آن روز حضور تمام یا اکثر مردم در تصمیم‌گیریو انتخاب رهبر وجود نداشت و از سوی دیگر مدینه چون مرکزاسلم بود بیشتر صحابه و بزرگان در این شهر گرد آمده بودند،لذاعده‌ای از مهاجرین و انصار بعد از رسول گرامی اسلام در سقیفهبنی ساعده گرد آمدند،خلیفه اول را تعیین نمودند و خلیفه اولخلیفه دوم را معرفی نمود و خلیفه دوم شورا را پیشنهاد کرد کهامام علی(ع)هرسه انتخاب فوق را به علل بسیاری رد کردندو معتق‍5د بودند که در هرسه مورد لایف‌ترین و شایسته‌ترینو مناسب‌ترین فرد انتخاب نشده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.