خلاصه ماشینی:
"مشارکت مردم در انتخاب رهبران(بیعت) جایگاه رهبر و زماندار و کارگزار در جامعه اسلامی از اهمییتویژهای برخوردار است،از آنجا که اسلام در نگاه به انسان آن راموجودی دو بعدی میداند که هم دارای بعد معنوی است و هممادی لذا حاکمیت را منحصر در خداوند میداند چرا که(آنالحکم الا الله)ولایت و رهبری از اساسیترین اصول مکتب اسلامبه شمار میرود که در بسیاری از آیات قرآن و روایات تصریح شدهکه بعد از خداوند پیامبر و اهلبیت علیم السلام شایستگی اینولایت را دارند بعد از پیامبر اسلام(ص)انتخاب رهبر به اینصورت بود که مهاجرین و انصار و مردم مدینه به هر شخصیکه رضایت داشتند بقیه مردم نیز او را قبول میکردند،درجامعهاسلامی آن روز حضور تمام یا اکثر مردم در تصمیمگیریو انتخاب رهبر وجود نداشت و از سوی دیگر مدینه چون مرکزاسلم بود بیشتر صحابه و بزرگان در این شهر گرد آمده بودند،لذاعدهای از مهاجرین و انصار بعد از رسول گرامی اسلام در سقیفهبنی ساعده گرد آمدند،خلیفه اول را تعیین نمودند و خلیفه اولخلیفه دوم را معرفی نمود و خلیفه دوم شورا را پیشنهاد کرد کهامام علی(ع)هرسه انتخاب فوق را به علل بسیاری رد کردندو معتق5د بودند که در هرسه مورد لایفترین و شایستهترینو مناسبترین فرد انتخاب نشده است.
معرفت در بحثی راجع به بیعت مینویسد که بیعتدر دوران حضور پیامبر و ائمه علیهم السلام تنها یک نقش و یکوظیفه و تکلیف شرعی در رابطه فراهم ساختن امکانات لازم برایاولیای امور را ایفا میکند،و مقام ولایت و زعامت سیاسی پیامبرو امامان معصوم از مقام نبوت و امامت آنان نشات میگیرد،کهبر مردم واجب بود تا امکانات لازم را برای آنان فراهم سازند اگرمردم از این کار سرباز میزدند هیچگونه کاستی در مقام امامتو زعامت آنان وارد نمیساخت و در آن صورت مردم تمرد کردهو از اطاعت اولی الامر تخلف ورزیده بودند،به همین خاطر شیعههمواره حاکمان وقت را غاصب میدانسته وی اشاره دارد که9 درزمان غیبت بیعت دو نقش ایفا میکند."