Skip to main content
فهرست مقالات

مواد لازم: یک داستان؛ یک مربی/ فلسفه برای کودکان: چرا و چگونه

نویسنده:

(1 صفحه - از 7 تا 7)

کلید واژه های ماشینی : کودک ،مربی ،فلسفه ،سوال ،تفکر ،فکر ،نوجوان ،مواد لازم ،صحبت ،آموزش ،آداب تفکر یعنیاینکه کودک ،کودک و نوجوان ،فرهنگ ،تفکر فلسفی ،جواب ،عقل ،برنامه ،مدرسه ،آموزش آداب تفکر ،آداب تفکر ،کودک و نوجوان آموزش ،مسئله ،تفکر فلسفی در باب سوال ،روش ،تفکر فلسفی در کودک ،صحبت از فلسفهبرای کودک ،برنامه درسی بچه ،آداب زندگی ،روشن ،زندگی

خلاصه ماشینی:

"اگر برج عاج فلسفه برای بزرگترها نان و آب نمی‌شودو برای جامعه هم سودی ملموس ندارد صحبت از فلسفهبرای کودکان چه وجهی دارد؟ الان می‌توان مثل موقعی که بسیاری از واژه‌ها وعناوین که از فرهنگ غرب وارد فرهنگ ما می‌شودبگوییم که ضرورت چنین چیزی-فلسفه برای کودکان( Philosophy of Children )یا به اختصار P4C -را غربی‌ها 30 سال پیش احساس کرده‌اند و روش‌ها وبرنامه‌های مشخصی دارند و لازم است که ما هم این کار راانجام دهیم. این سوالات و تفکر دربارۀ آنها در ادامۀ سوال ازچرایی امور است که نمونه فلسفی روشن آن را می‌تواندر دیالوگ‌های سقراط دید که از مسئله‌ای ساده شروعمی‌کند و با طرح وجوه و سوالات دیگر فرد را به تأمل وتفکر عمیق وامی‌دارد. این سوالات نشانگرطبیعی و نهادی بودن تفکر فلسفی در کودکان است کهدر نوجوانی با بروز شخصیت و بلوغ جسمی به سوالاتیاساسی تبدیل می‌شود که عموما بدلیل عدم تربیت وآموزش مناسب به ضمیر ناخودآگاه فرد رفته و بدون پاسخمی‌ماند و دیگر هیچ‌گاه مجال طرح جدی نمی‌یابند و یاگاهی با تلاش‌های فردی نوجوان بدون هدایت مربی وآموزش صحیح به تنش‌های فکری و روانی می‌انجامد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.