خلاصه ماشینی:
"لذا شخصی چون ژانژاک روسو که دربارۀ تعلیمو تربیت کتاب مینوشت ولی فرزندان خود را به دار الایتاممیفرستاد و یا فیلسوفی چون شوپنهاور که مبلغ ریاضتو زهد بود و خود هرگز بدان تن درنمیداد نمیتوانست درهیچ نظام سنتی تعلیم و تربیت به عنوان مربی و مرشدپذیرفته شود و شاگردی داشته باشد7 مطالبی که تا اینجا گفته شد گوشهای از مشکلاتیاست که از جنبههای عام و نظری گریبانگیر تعلیم وتربیت جدید است و ما دیگر از تاثیرات زیانآور تکنیکمدرن که باعث پیدایش رسانههای ارتباطی جدید ازقبیل تلویزیون و ماهواره و کامپیوتر گردیده و در ظاهریحقبهجانب و با ادعای ساده کردن امر آموزش و تعلیم وتربیت و پیشرفت آن اثرات ویرانگری را بر روحیه مردمانروزگار ما و بویژه کودکان و نوجوانان گذاشته است،سخنینمیگوییم فقط از باب نمونه به مورد تلویزیون اشارهمیکنیم که چگونه نظام آموزشی و اصولا کل فرهنگ رااز ساختار سنتی آن به ساختاری کاملا جدید با وجههایسرگرمیگونه تقلیل داده و حداقل در امر تعلیم و تربیتکودکان به قول یکی از صاحبنظران رسانههای جمعیباعث«زوال دوران کودکی»گشته است8 بهر جهت در دنیای امروز هر کسی که با مسائل تعلیمو تربیت سروکار دارد-و کیست که واقعا با این مسائلسروکار نداشته باشد-اگر چنان نباشد که بخواهد ازسر جزم یکسره متفکران جدید را بجای انبیاء الهی ونظریات تعلیم و تربیتی جدید را به جای احکام متونمقدس بگذارد چارهای جز این نخواهد داشت که نظریبه نظامهای تربیتی گذشتگان که لااقل از نظر پرورشجنبههای معنوی و انسانی بسیار پربارتر از نظامهایامروزی بودهاند داشته باشد."