خلاصه ماشینی:
"دغدغۀ علمی حکیمی در این کتاب آن استتا پارادایم یکسانی عقل و فلسفه را که به نظر او نزدمتفکران مسئلهای تاریخی است،بیاعتبار کند:«اکنون آیا هیچ متفکر منصفی میتواند گفت:عقل،عین فلسفه است،و فلسفه عین عقل؟پس ریاضیدانانبزرگ،که بویی از فلسفههای اصطلاحی به مشامشاننرسیده است فاقد عقلاند؟پس مخترعان سترگ کهاهل فلسفه نبودهاند بیخرداند؟پس ادیبان بلندآوازهکه هیچ کاری به فلسفه و تفلسف نداشتهاند بیبهرهوریاز عقل،آن همه آثار ادبی جهان را پدید آوردهاند؟حتیموسیقیدانان مشهور و سازندگان سمفونیهایعظیم،و دیگر دستگاهها و گوشههای موسیقی از عقلبینصیب بودهاند چون فلسفه نمیدانستهاند؟».
او برای تبیین نظریهاش میگوید که اسلام با اینهمه تأکید بر عقلگرایی و تعقل،نمیتواند فلسفۀیونان را مورد نظر داشته باشد«به روشنی دانستهمیشود که قرآن کریم خود روشی برای تعقل دارد»،امام خمینی-با همۀ اطلاع و علاقۀ خاص به فلسفه-درست میگویند:اشخاصی که قبل از اسلام بودند،در عین حالی که اشخاص بزرگی بودند،مثل ارسطوو امثال او،مع ذلک وقتی که کتابهای آنها را ملاحظهمیکنیم بویی از آن چیزی که در قرآن کریم است،درآنها نیست..."