چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعهی میزان استفاده از انواع مختلف رسانههای جمعی و ارتباط آنان با ساختار توزیع قدرت در خانواده انجام شده است. این پژوهش با استفاده از رویهی پیمایش و پرسشنامه در شهر شیراز انجام شد، نمونهی مورد مطالعه 600 نفر از زنان هستند که از طریق نمونهگیری طبقهبندی سهمیهای انجام گردیده است. چارچوب نظری پژوهش دیدگاه فمینیستها به رسانهها و نحوهی بازنمایی نقش زنان در خانواده و مشارکت آنها در حوزههای تصمیمگیری و تقسیم کار جنسیتی درون منزل بوده است. ساختار قدرت دارای سه بعد میزان مشارکت در حوزههای تصمیمگیری، ساخت روابط قدرت و شیوهی اعمال قدرت میباشد که نتایج نشان داد بین میزان استفاده از تلویزیون، رادیوهای داخلی و خارجی با میزان مشارکت در قلمروهای تصمیمگیری ارتباطی مثبت و معنادار وجود داشته است؛ همچنین هر چه میزان استفاده از اینترنت، ایمیل، پیام کوتاه و روزنامه و مجله بیشتر بوده است ساخت روابط قدرت نیز دوسویهتر شد. از بین انواع مختلف رسانهها، اینترنت بر شیوهی اعمال قدرت و ساختار قدرت موثر بود؛ هر چه میزان استفاده از اینترنت بیشتر، شیوهی اعمال قدرت مجابسازتر و ساختار قدرت دموکراتتر میگردید.
خلاصه ماشینی:
ساختار قدرت دارای سه بعد میزان مشارکت در حوزههای تصمیمگیری، ساخت روابط قدرت و شیوهی اعمال قدرت میباشد که نتایج نشان داد بین میزان استفاده از تلویزیون، رادیوهای داخلی و خارجی با میزان مشارکت در قلمروهای تصمیمگیری ارتباطی مثبت و معنادار وجود داشته است؛ همچنین هر چه میزان استفاده از اینترنت، ایمیل، پیام کوتاه و روزنامه و مجله بیشتر بوده است ساخت روابط قدرت نیز دوسویهتر شد.
با توجه به تحقیقات انجام گرفته در ارتباط با نحوهی بازنمایی نقشهای جنسیتی زنانه / مردانه در رسانهها، بویژه تلویزیون و با در نظر گرفتن رسانهها به عنوان یکی از کانالهای جامعهپذیری افراد، این امر موجب میگردد ساختار قدرت در خانوادهها اساسا غیر دموکرات و به نفع مردان اعلام گردد و از میزان مشارکت زنان در حوزههای تصمیمگیری کاسته شود.
Ad R2 R حوزههای تصمیمگیری 002/0 72/9 126/0 530/0 170/0 014/0 016/0 126/0 تلویزیون 449/0 573/0 031/0 096/0 127/0 001/0- 001/0 031/0 ماهواره 028/0 83/4 089/0 446/0 203/0 006/0 008/0 089/0 رادیو خارجی 033/0 55/4 087/0 295/0 138/0 006/0 008/0 087/0 رادیو داخلی 605/0 268/0 021/0- 070/0- 134/0 001/0- 000/0 021/0 اینترنت 870/0 027/0 027/0- 007/0- 166/0 002/0- 000/0 007/0 ایمیل 663/0 190/0 018/0- 055/0- 127/0 001/0- 000/0 018/0 پیام کوتاه 583/0 297/0 022/0 082/0- 150/0 001/0- 000/0 022/0 موبایل 868/0 027/0 007/0- 025/0- 149/0 002/0- 000/0 007/0 فیلم و سیدی 208/0 6/1 051/0 187/0- 149/0 001/0 003/0 051/0 روزنامه و مجله 134/0 24/2 061/0 042/0 028/0 002/ 004/0 061/0 مجموع رسانه در جدول 4 به آزمون رگرسیون تکمتغیرهی رابطهی میان میزان استفاده از رسانهها و ساخت روابط قدرت پرداختیم.