خلاصه ماشینی:
"و نظر آنان در مورد متابعت از امام معصوم را رد میکرد چراکه فاطمیها راه نیل به معرفت واقعی را اطاعت از امام و تعلیم اونشان میدادند ولی غزالی میگفت امام آن است که رأی بیشتر ازخلق داشته باشد و شرط لازم اسلام از تکلیف پنج چیز است:مرد،ورع،علم،نسب قریش در مقابل این سؤال را طرح میکرد:آیا صرف ادعا در باب اماممعصوم کافی است یا نه؟اگر کافی است پس هرکس رابه عقلخودش واگذارید.
در باب دیدگاه اهل بیت علیه السلام دربارهی ابو حنیفه،روایات امامی و حنفی اختلاف دارندودر برخی از روایات امامی ازامام صادق ذم ابو حنیفه نقل گردیده و گاه به عنوان فردی کم علاقهبه امام علی علیه السلام معرفی شده است.
اما روایات حنفی خلافاین را نشان میدهد و در برخی از روایات آنان امام صادق از اقدامابو حنیفه در حمایت از زید بن علی علیه السلام تقدیر کرده و برای اواسترجام نموده است.
در پارهای از روایات،مناظراتی میان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام و برخی از عالمان شیعی با ابو حنیفه نقل شده که یمی ازاین روایات دربارهی قیاس است و البته در محتوای این روایات نیزمیان روایات حنفی و امامی اختلاف است مطابق روایات امامی،ابو حنیفه از قیاس دفاع کرده و امام او را سرزنش میکند؛اما مطابقروایات حنفی قضیه از این قرار است که ابو حنیفه به کثرت به کارگیری رأی در فقه شهرت داشت و در نخستینن ملاقات میان امامباقر علیه السلام و وی،امام به او اعتراض کرده و میفرماید:تو باقیاس دین و احادیث جدم را منحرف ساختهای."