چکیده:
با توجه به رویکردهای مختلف بررسیهای امنیت، شاخصهای مختلفی برای بررسی آن وجود دارد و توصیههای سیاستی هر یک از این رویکردها دارای تاثیرات اقتصادی متفاوتی بر جوامع مختلف است. در این تحقیق آثار اقتصادی دو رویکرد سنتی و نوین امنیتی با استفاده از شاخصهای مختلفی چون شکنندگی دولتها، درک فساد، صلح و مخارج نظامی، برای 135 کشور در دو دوره زمانی 2004 تا 2014 و 2008 تا 2014 با استفاده از تحلیل پانل دیتا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهد که مولفههای مخارج نظامی و شکنندگی دولت تاثیر منفی بر رشد اقتصادی دارد و به هر اندازه که دولتها شکنندهتر باشند، میزان رشد اقتصادی در آن کشورها پایینتر خواهد بود. بررسی رابطه «شاخص احساس فساد» و رشد اقتصادی نشان میدهد، دولتهای پاکتر دارای رشد اقتصادی بیشتری هستند. همچنین بررسی رابطه «شاخص جهانی صلح» و «شاخص شکنندگی دولتها» با میزان سرمایهگذاری در کشورهای مورد بررسی، نشان میدهد شاخص جهانی صلح دارای تاثیر مثبت و شاخص شکنندگی دولت دارای تاثیر منفی است. در کل شاخصهای منبعث از رویکردهای سنتی، تاثیر مثبتی بر رشد اقتصاد ندارند و رویکردهای نوین به دلیل ساختارگرا بودن و توجه به طیف وسیعی از عوامل ناامن کننده، ارتباط مثبتی با مؤلفههای اقتصادی در جوامع مختلف دارند.
Due to different approaches to study security، there are several different indicators and policy recommendations for each of these approaches and they have different economic effects on societies. In this study the economic effects of traditional and new security approaches are studied by using different indicators، including indicators of the fragility of governments، perceived corruption، peace and military expenditure، for 135 countries in the period 2004 to 2014 and 2008 to 2014 by applying panel data method. The results show that factors of government fragility and military expenditure has negative impact on economic growth. The wider the extent of governments fragility، the less economic growth will be seen in those countries. The Relationship between "Corruption Perception Index" and economic growth shows that economic growth is high in the countries with less corruption in government sector. The study of the relationship between "Global Peace Index" and "government fragility index" with the investment in the countries show that global peace index has a positive impact and government fragility index has a negative impact on investment. In general، we can say the indices based on traditional approaches of security don’t have a positive impact on economic growth and، on the opposite side، the indices based on new approaches toward security have positive relation with economic factors، because they are structure-oriented and consider a wide range of factors leading to insecurity.
خلاصه ماشینی:
"جدول (٢)- بررسی مانایی یا نامانایی متغیرهای مدل متغیر سطح متغیر تفاضل مرتبه اول رشد تولید ناخالص داخلی مانا سهم تشکیل سرمایه ثابت از GDP مانا رشد جمعیت مانا جریان ورودی FDI مانا سهم تجارت از GDP مانا سهم مخارج نظامی از GDP مانا شاخص CPI نامانا مانا شاخص شکنندگی دولت مانا شاخص صلح جهانی مانا منبع : نتایج تحقیق 1- GSR, 2015 ٢- از مهم ترین آن به آزمون های زیر میتوان اشاره کرد: Levin, Lin and Chu (2002), Breitung (2000), Im, Pesaran and Shin(2003), Fisher-type tests using ADF and PP tests (Maddala and Wu (1999) and Choi (2001)),and Hadri (2000) ٥-٣- آزمون F نخســـتین گام در روش پانل دیتا این اســـت که همگنی یا ناهمگنی نمونه مورد بررســـی و محدودیت های وارد شده در مدل به لحاظ عرض از مبداهای مشترک و یا متفاوت مشخص شود.
طی سال های اخیر تلاش های وسیعی توسط بسیاری از نهادها و موســســات بین المللی مرتبط با صــلح برای تعریف ابعاد مختلف امنیت و اندازه گیری مولفه های آن انجام شـــده که مجموعه تلاش های فوق منجر به درک بیشـــتر جامعه بشــری از واژه امنیت شــده و شــاخص های متعددی برای بررســی و رتبه بندی کشــورهای مختلف جهان از نظر ابعاد مختلف امنیت (با توجه به رویکردهای نوین بررســیهای امنیت ) شده است که از آن جمله میتوان به شاخص صلح جهانی (GPI)، شاخص درکفساد (CPI)، شــاخص شــکنندگی دولت ها، مخارج نظامی، هزینه های خشــونت و ســایر موارد اشاره کرد."