چکیده:
از آنجا که مسکن برآوردکننده یک نیاز اجتماعی است، در بازار مسکن علاوه بر عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی نیز موثرند. تغییرات وسیع اقتصادی و اجتماعی طی سالهای گذشته مستلزم بررسی عوامل تعیینکننده مالکیت مسکن بوده و تعیین این عوامل موثر میتواند راهنمای خوبی برای برنامهریزان و سیاستگذاران باشد. همچنین از آنجا که طول سالهای تحصیل و صرف هزینههای مختلف توسط فرد و جامعه برای تحصیل، توقع سطوح زندگی بالاتر به ویژه مسکن مطلوبتر را ایجاد میکند، بررسی میزان تاثیرگذاری افزایش سطح تحصیلات بر نوع مالکیت مسکن (ملکی یا استیجاری) و ارزیابی روند این تاثیر در طول زمان از اهمیت قابلتوجهی برخوردار است. با توجه به اینکه، حدود یک پنجم دانشآموختگان کشور در استان تهران ساکن هستند، این اثرات برای تهران قویتر و بررسی آن مهمتر است. همسو با مدلهای توسعه یافته بازار مسکن که در آنها بر نیاز به فهم بیشتر درباره فرآیند تصمیمسازی مصرفکننده و اهمیت فزاینده ویژگیهای اثرگذار بر درک رفتار خانوار تاکید میشود، این مطالعه با استفاده از مدلهای لاجیت و پروبیت به بررسی اثر خصوصیات اقتصادی- اجتماعی خانوار با تاکید بر تحولات تحصیلی سرپرست خانوار بر مالکیت مسکن در سالهای 1376، 1381 و 1386 و در نهایت ارائه نتایج براساس مدل منتخب پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که خصوصیات اقتصادی-اجتماعی خانوار اثر معنیداری بر مالکیت مسکن دارند و رابطه سطح تحصیلات سرپرست خانوار و مالکیت مسکن منفی است. از سال 1376 تا سال 1381، کاهش تاثیر منفی سطح تحصیلات بر مالکیت مسکن ثبت شده است، اما این تاثیر منفی در سال 1386، تشدید میشود.
With respect to the fact that housing satisfies a social need، in addition to the impact of economic factors، the social factors are alsoimportant in housing market. The broad economic and social developments in previous years require a study on their impacts on home ownership، so recognizing important factors is a good guide for planners and policy makers. Since people with higher education need to spend some money on their education and this education status increases the expectation of people with higher degrees with respect to their salaries and employment opportunities، therefore studying the impact of education level on the probability of home ownership and evaluating its trend in different time horizons has a critical importance. Since about twenty percent of higher education graduates of Iran do reside in Tehran province، this effect for Tehran province is stronger and of higher importance. In this study with emphasis on recognizing the effect of factors identified in theoretical basis، we have used logit and probit models to investigate the importance of some factors affecting the status of home ownership with emphasis on education level of head of households during the years 1997، 2002 and 2007. The results show that the socio-economic characteristics of households have a significant effect on housing ownership and the relationship between education level of head of household and home ownership is negative. Also the probability of home ownership in families with higher education decrease in the years under study.
خلاصه ماشینی:
"همچنین از آنجا که طول سال های تحصیل و صرف هزینه های مختلف توسـط فرد و جامعه برای تحصـیل ، توقع سـطوح زندگی بالاتر به ویژه مسـکن مطلوب تر را ایجاد می کند، بررسی میزان تاثیرگذاری افزایش سطح تحصیلات بر نوع مالکیت مسکن (ملکی یا استیجاری) و ارزیابی روند این تاثیر در طول زمان از اهمیت قابل توجهی برخوردار اســت .
همسـو با مدل های توسـعه یافته بازار مسـکن که در آنها بر نیاز به فهم بیشـتر درباره فرآیند تصمیم سازی مصرف کننده و اهمیت فزاینده ویژگیهای اثرگذار بر درک رفتار خانوار تاکید میشود، این مطالعه با استفاده از مدل های لاجیت و پروبیت به بررسی اثر خصوصیات اقتصادی- اجتماعی خانوار با تاکید بر تحولات تحصیلی سرپرست خانوار بر مالکیت مسکن در سال های ١٣٧٦، ١٣٨١ و ١٣٨٦ و در نهایت ارائه نتایج براساس مدل منتخب پرداخته است .
در این مطالعه برای بررســـی عوامل موثر بر مالکیت مســـکن از الگوهای لاجیت و پروبیت استفاده میشود، سپس با توجه به شاخص تعیین مدل بهینه ، یعنی شاخص حداکثر مقدار تابع لگاریتم راستنمایی ١ (پسران وپسران ٢، ١٩٩٧) (و یا سایر شاخص ها مانند معیار ســودمندی برازش ، معیار آکائیک و معیار شــوارتزبیزین )، اقدام به تعیین الگوی بهینه (یکی از دو مدل فوق ) جهت تحلیل نهایی عوامل موثر بر تقاضای مسکن خانوارهای شهری استان تهران در سال های مورد بررسی استفاده میشود."