چکیده:
این پژوهش با اتخاذ دیدگاه و موضعی علمی نسبت به آثار گردشگری در دستیابی به توسعه می تواند با شناخت پتانسیل صنعت گردشگری و موانع عمده در این مسیر، دستمایه علمی برنامه ریزان ، مدیران ، سرمایه گذاران و مردم بومی منطقه قرار گیرد. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق شهروندان شهرستان رشت می باشند که تعداد آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ٢٠٠ نفر است . یافته های پژوهش نشان می دهد که ٢٤ عامل تاثیر صنعت گردشگری بر توسعه منطقه ای با درجه تاثیرات متفاوت عبارتند از تغییر سبک زندگی، کمبود زیرساخت های گردشگری، ایجاد درآمد، نحوه مدیریت گردشگری، بهبود مدیریت ضایعات و پسماند، تغییر روابط شخصی، افزایش کیفیت زندگی، آثار زیست محیطی مانند آلودگی، ارتقای کیفیت محیطی، اهمیت دادن جامعه محلی به منابع طبیعی، جاذبه های فرهنگی، آمیختگی فرهنگی، بهسازی محیط زیست و چشم اندازهای طبیعی، معرفی جاذبه های انسان ساخت ، آلودگی زیست محیطی، فعالیت تنش زای گردشگران ، زیرساخت های گردشگری، برداشت جامعه میزبان ، افزایش مشارکت مردم محلی، کمبود تسهیلات لازم برای گردشگری، ایجاد اشتغال و کارآفرینی، معرفی فرهنگ های بومی و محلی و معرفی جاذبه های طبیعی. یافته های کیفی تحقیق ، مدل سازی رگرسیون به روش کمی را تایید کرد.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان می دهد که ٢٤ عامل تاثیر صنعت گردشگری بر توسعه منطقه ای با درجه تاثیرات متفاوت عبارتند از تغییر سبک زندگی، کمبود زیرساخت های گردشگری، ایجاد درآمد، نحوه مدیریت گردشگری، بهبود مدیریت ضایعات و پسماند، تغییر روابط شخصی، افزایش کیفیت زندگی، آثار زیست محیطی مانند آلودگی، ارتقای کیفیت محیطی، اهمیت دادن جامعه محلی به منابع طبیعی، جاذبه های فرهنگی، آمیختگی فرهنگی، بهسازی محیط زیست و چشم اندازهای طبیعی، معرفی جاذبه های انسان ساخت ، آلودگی زیست محیطی، فعالیت تنش زای گردشگران ، زیرساخت های گردشگری، برداشت جامعه میزبان ، افزایش مشارکت مردم محلی، کمبود تسهیلات لازم برای گردشگری، ایجاد اشتغال و کارآفرینی، معرفی فرهنگ های بومی و محلی و معرفی جاذبه های طبیعی.
در این راستا با توجه به تبدیل شدن صنعت گردشگری به یکی از صنایع برتر دنیا و توانایی بالقوه ی کشور در این زمینه که از لحاظ جاذبه های تاریخی در رتبه ی دهم و جاذبه های فرهنگی در بین ٥کشور برتر قرار گرفته است (نعمتی ، ١٣٨٤:١٠٧)، هم چنین از نظر تنوع صنایع دستی ایران جزء ٣کشور برتر دنیا به حساب میآید (زنگی آبادی و دیگران ،١٣٨٥:١) در این میان از صنعت گردشگری به عنوان بهترین گزینه میتوان استفاده نمود چراکه صنعت گردشگری، در درجه ی اول به عنوان ابزاری برای توسعه ی اقتصادی، سود قابل توجهی از ارز خارجی و فرصت های شغلی ایجاد مینماید.