چکیده:
هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین هوش فرهنگی و هر یک از ابعاد آن با مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان خوزستان است . روش : این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است . جامعه ی آماری شامل کلیه ی کتابداران کتابخانه های عمومی استان خوزستان (جمعا٢٣٠ نفر) است که از این تعداد، بر اساس جدول کرجسی - مورگان یک نمونه ی ١٤٥ نفری به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. به منظور سنجش هر یک از متغیرهای پژوهش از پرسشنامه ی جداگانه ای استفاده شده است . برای سنجش هوش فرهنگی از پرسشنامه ی چهار عاملی ون داین و انگ (٢٠٠٤ ,Ang &Van Dyne )استفاده شد. ابزار اندازه گیری مدیریت دانش پرسشنامه ای است که سوالات آن از پرسشنامه ی موجود در پژوهش خرقانی و سلسله (١٣٨٥) با تغییرانی به منظور برآوردن اهداف این پژوهش استخراج شده است . به منظور بررسی سوالات این پژوهش از روش رگرسیون ساده و چندگانه و هم چنین ضرایب همبستگی پیرسون استفاده شد . یافته ها: بر اساس یافته های این پژوهش بین هوش فرهنگی و مدیریت دانش رابطه ی مثبت و معنیدار وجود دارد. هم چنین از میان ابعاد هوش فرهنگی (شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) دو بعد فراشناختی و شناختی با مدیریت دانش رابطه ی مثبت و معنیدار دارند.
خلاصه ماشینی:
از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین هوش فرهنگی و هر یک از ابعاد آن با مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان خوزستان است و در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده راهکارهایی جهت ارتقاء وضعیت مدیریت دانش و فرایندهای آن ارائه خواهد شد.
et al &Putranto ) در پژوهش خود نشان دادند که بین هوش فرهنگی دانشجویان و هر یک از چهار بعد آن (شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) با اشتراک دانش رابطه ی مثبت و معنیدار وجود دارد.
آیا بین هر یک از ابعاد هوش فرهنگی کتابداران (شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) با مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان خوزستان رابطه ای وجود دارد؟ ٣.
آیا بین هر یک از ابعاد هوش فرهنگی کتابداران (شناختی، فراشناختی، انگیزشی و رفتاری) با مدیریت دانش در کتابخانه های عمومی استان خوزستان رابطه ای وجود دارد؟ جدول ٤.
در مقایسه با پژوهش های گذشته به طور خاص علیدوست و باقرزاده همایی(٢٠١٢ ,Bagherzadeh Homaei &Alidoust ) نشان دادند که بین هوش فرهنگی مدیران دانشگاهی و مدیریت دانش رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد.
et al &Putranto ) به ترتیب در پژوهش های خود نشان دادند که بعد فراشناختی قویترین محرک برای مدیریت و اشتراک دانش است .
اهمیت عملی پژوهش حاضر برای کتابخانه های مورد بررسی این است که میتوانند با افزایش هوش فرهنگی کتابداران خود به نحوی مدیریت دانش و فرایندهای مرتبط با آن را در کتابخانه ها تحت تأثیر قرار دهند.