چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در دانش آموزان شنوا و ناشنوا انجام شده است.
روش: در این مطالعه در چارچوب طرحی پس رویدادی آزمایشی 72 نفر دانش آموز شنوا و ناشنوای دختر و پسر پایه اول و دوم دبیرستان (از هر گروه 36 نفر) به طور تصادفی در پژوهش شرکت داده شدند. روش نمونه گیری تصادفی و ابزار پژوهش بررسی حافظه رویدادی شامل تکالیف رمزگردانی کلامی، عملی و تصویرسازی، تکالیف یادآوری آزاد و یادآوری با کمک نشانه بود. نتایج در انواع نمره گذاری جملات کامل، اسامی و افعال به طور جداگانه، و نمره گذاری به روش سخت گیرانه و آسان گیرانه به دست آمد. در بررسی حافظه معنایی از آزمون سیالی کلمات (حروف الفبایی و مقوله های معنایی) استفاده گردید.
یافته ها: بر اساس نتایج این پژوهش، افراد ناشنوا و شنوا در آزمون های یادآوری آزاد، یادآوری با کمک نشانه اسم و مقوله های معنایی عملکرد مشابه داشتند. ولی در آزمون یادآوری با کمک نشانه فعل (P=0/0171) و آزمون حروف الفبایی (P=0/001) تفاوت دو گروه معنادار بود و افراد ناشنوا در این آزمون ها نقص حافظه نشان دادند. همچنین نتایج حاکی از آن است که در اکثر موارد مربوط به حافظه رویدادی، دختران از پسران حافظه بهتری داشتند (یادآوری با کمک نشانه اسم (P=0/0332) و یادآوری آزاد (P=0/001) ولی در حافظه معنایی تفاوت دو جنس معنادار نبود.
نتیجه گیری: براساس این یافته ها مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که مشکل افراد ناشنوا عمدتا در مرحله یادآوری است و چنانچه به آنها حمایت محیطی (نشانه) داده شود، عملکردی بهتر از افراد عادی خواهند داشت.
Objective: This study aimed to compare episodic and semantic memory in deaf and hearing students. Method: In total، 72 deaf and hearing students from first and second grade of high school، male and female، randomly selected to be tested in this study. The tests contained verbal، subject-performed، imaginary tasks، free recall and cued recall adopted for evaluating episodic memory. The semantic memory measured by word fluency (alphabet words and semantic categories) test. Strict and lenient scoring method was used for evaluating remembrance ratio of nouns، verbs and complete sentences.
Results: The results of cued recall (verb) (P=0/0171) and alphabet words test (P=0/001) showed memory deficiency in deaf students. Surprisingly، the hearing and deaf students gained equal scores in cued recall(noun) test، semantic categories and free recall test; and، even later they showed better ability in this respect. the results indicated that the girl population showed better performance for episodic memory (P=0/0332 &P=0/001) and equal performance for semantic memory comparing with boys. Conclusion: Based on the results of this study، deaf people's memory deficiency is mainly in remembrance phase and if they are given contexual support (i.e. cue)، they may show better performance.