چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای از دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺸﺎوران ﻣﺪارس ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ در ﭘﺎراداﯾﻢ ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل ﻏﺎﻟﺐ- ﮐﻢ ﻏﺎﻟﺐ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. در اﯾﻦ ﻣﺪل از ﺗﺮﮐﯿﺐ دو روش ﮐﻤﯽ و ﮐﯿﻔﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ، ﺑﻪ روش ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﯿﻤﻪﻋﻤﯿﻖ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ در آن اﻓﺮاد ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ در ﺑﺨﺶ ﮐﻢ ﻏﺎﻟﺐ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺨﺶ ﮐﻤﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻘﯿﺎس ﻣﺤﻘﻖﺳﺎﺧﺘﻪ در ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺸﺎوران ﻣﺪارس ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز )ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده( اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ از ﺷﯿﻮه ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ و در ﺑﺨﺶ ﮐﻤﯽ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﺸﺎوران ﺟﺬب داﻧﺶآﻣﻮز، ﺟﻠﺐ اﻋﺘﻤﺎد او، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺮاﺟﻊ، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﮐﻼﻣﯽ، واﻗﻊﻧﮕﺮی، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎز ﻣﺮاﺟﻊ، ﺧﻠﻖ و ﺧﻮی ﻧﯿﮑﻮ، ﺳﺮزﻧﺶ ﻧﮑﺮدن، ﺻﺪاﻗﺖ، اﻧﮕﯿﺰهﺑﺨﺸﯽ، ﻋﺪم ﻗﻀﺎوت ارزﺷﯽ، اراﺋﻪ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻄﻠﻮب، اﻟﻘﺎی ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽﻫﺎی ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﺑﻪ ﻓﺮد، ﻋﺪم ﺳﻮء اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺮاﺟﻊ و ﺗﻌﻬﺪ، ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط ﻏﯿﺮﮐﻼﻣﯽ و داﺷﺘﻦ ﻓﻀﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ را از ﺟﻤﻠﻪ ﻧﮑﺎت و ﻣﻮاردی ﻣﯽداﻧﻨﺪ ﮐﻪ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺎﯾﺪ رﻋﺎﯾﺖ ﺷﻮد. آﻧﺎن ﺑﺮﻗﺮاری ﻣﺴﺎوات، اوﻟﻮﯾﺖ-ﺑﻨﺪی ﻣﺮاﺟﻌﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺸﮑﻞ، اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺪﺑﺮاﻧﻪ )ﺗﺸﺨﯿﺺ اﻓﺮاد دارای ﻣﺸﮑﻞ در ﻣﺪارس از ﻃﺮف ﻣﺸﺎور( ﺑﻪ داﻧﺶآﻣﻮز را در اوﻟﻮﯾﺖ ﻗﺮار دادهاﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ از دﯾﺪ ﻣﺸﺎوران ﻣﺠﻬﻮل ﻣﺎﻧﺪن ﻧﻘﺶ ﻣﺸﺎور در ﻣﺪارس، ﺑﯽﺗﻮﺟﻬﯽ ﺑﻪ ﻣﺸﺎوره ﺳﺎزﺷﯽ و ﻋﺪم آﮔﺎﻫﯽ از ﻧﻘﺶ ﻣﺸﺎور، ﻣﻮاﻧﻊ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﺑﺨﺶ ﮐﻤﯽ ﻧﯿﺰ ﺣﺎﮐﯽ از آن ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﯾﻦ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺑﻌﺪ ﻏﺎﻟﺐ اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای ﻣﺸﺎوران، ﻋﺪم آﺳﯿﺐرﺳﺎﻧﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ ﺳﻦ ﻣﺸﺎور و ﺻﺪاﻗﺖ و ﺑﺮﻗﺮاری ﻣﺴﺎوات راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد. ﻋﻼوه ﺑﺮ آن ﺑﯿﻦ ﺟﻨﺴﯿﺖ و اﺑﻌﺎد اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای، ﻓﻘﻂ در ﺑﻌﺪ ﺻﺪاﻗﺖ ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎداری وﺟﻮد دارد
The aim of this study from the perspective of professional ethics counselors in secondary schools is the qualitative research paradigm using dominant low models. Collecting data on the qualitative part، was done by the method of in-depth interviews in which the subjects were selected by the purposeful method. Data collection in the quantitative part was done using questionnaire of professional ethics consultants that made based on theoretical principles in professional ethics and constitution of psychology organization، in the sample of school counselors in high school. For data analysis of the qualitative part، the inductive content analysis was used and for the quantitative part، methods of Repeated Measure Analysis of Variance، T-test for independent groups and Pearson correlation coefficient were used.
Results showed that advisors for absorbing students consider that the points and tips of gaining the trust of students، paying attention to condition of clients، communicating verbally، being realistic، paying attention to the client needs، creating a virtuous behavior، not reproaching، honesty، giving motivation، no value judgments، providing positive outcomes، offering character's strengths، no abuse of clients، nonverbal communication، and having private spaces، must be followed. . Quantitative results of the study were analyzed using SPSS software. The results show that the highest average of post-dominant professional ethics of the consultants is lack of harm. Also، there is a significant positive correlation between age، honesty and equality. In addition، there is a significant difference between gender and dimension of professional ethics.
خلاصه ماشینی:
"Hartley & Cartwright از مشاوران مدارس شرکت کننده در پژوهش ، در کار خود با یک تردید اخلاقی روبرو هستند که رایج ترین این تردیدها شامل نقش و ارتباط مشاور با مراجع ، مسئولیت حرفه ای و شایستگی، اعتماد به نفس و محرمانه بودن هست .
در روش چندگانه ی جمع آوری داده ها، پژوهشگر از شیوه های مختلف و متعددی به داده یابی میپردازد که برای اعتماد سازی بیشتر، این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفت که در بخش کیفی از مصاحبه نیمه عمیق و در بخش کمی از طریق مقیاس اخلاق حرفه ای مشاوران مقطع دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) در راستای اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای، مصاحبه شوندگان اشاره کردند که اخلاق حرفه ای پیش نیاز کار مشاوران است و در صورت رعایت این اصول از سوی مشاوران ، دانش آموز بیشتر ترغیب میشود که به مشاور مراجعه کند و مشکل خود را برای مشاور بازگو کند و بالتبع موانع ارتباط بین مشاور و مراجع کمتر میشود و باعث اصلاح رفتار مراجع میشود.
پاسخ به سؤال اول : نگرش مشاوران مدارس مقطع متوسطه نسبت به رعایت اخلاق حرفه ای تا چه اندازه است ؟ برای پاسخگویی به این سؤال جهت بررسی میزان پایبندی مشاوران نسبت به اصول اخلاق حرفه ای در چهار بعد (رازداری، عدم آسیب رسانی، صداقت ، برقراری مساوات )، از تحلیل واریانس اندازه گیریهای مکرر استفاده شد."