چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه ی آموزشی مبتنی بر 8 اصل تربیتی پیامبر(ص).بر رشد اجتماعی کودکان 5 تا 6 سال می باشد.روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل تمام خانواده های دارای فرزندان 5 تا 6 سال منطقه ی 1500 خانواری کشتارگاه از شهرستان شاهیندژ می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد100 خانوار انتخاب شدندکه تعداد 48 خانوار حاضر به شرکت در پژوهش شدند. سپس آزمودنی ها به طور کاملا تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند که هر گروه تشکیل شده شامل 20 خانواده بودند. سپس 8 اصل تربیتی پیامبر در قالب 8 جلسه ی آموزشی به والدین گروه آزمایش، آموزش داده شد و سپس از طریق والدین به فرزندانشان منتقل شد یا آموزش داده شد ولی آزمودنی های گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش مقیاس رشد اجتماعی واینلند بود.یافته: آموزش برنامه ی تربیتی مبتنی بر 8 اصل تربیتی پیامبر باعث افزایش رشد اجتماعی کودکان 5 تا 6 سال شده است.نتایج: با توجه به نقش و اهمیت سال های اولیه ی زندگی و محیط خانواده بر رشد کودک در ابعاد مختلف شناختی، جسمانی، عاطفی و اجتماعی و با تاکید بر فرهنگ دینی جامعه ی ایرانی و تاثیرپذیری زیاد مردم از آموزه های دینی، از این برنامه ی آموزشی می توان برای ایجاد، بهبود و شکوفایی رشد کودک به ویژه در بعد اجتماعی استفاده بکنیم
Objective: This study examined the effectiveness of eight educational principles of Prophet Mohammad on the social development of children 5 to 6 years old.
The present study was experimental with pretest-posttest control group. The population of this study consisted of all families with children 5 to 6 years old in an urban area of 1،500 families composed of a city in Northwest of Iran (Shahindezh. By using simple random sampling (by lottery) 100 households were selected as the sample of the study. Then، they were informed of the purpose of the study، 48 families were willing to cooperate and participate in the study. Later، the subjects were randomly divided into two groups، with 20 families in each group. Then، eight of Prophet Mohammad’s training in eight sessions was taught to parents in experimental group and they were asked to teach the lessons to their children. However، the control group received no intervention. Vineland Social Maturity Scale was used before and after the intervention to collect data for the study.
Results:. The educational lessons based on eight educational principles of Prophet enhance social development of 5 to 6 year-old children.
Conclusion: Considering the importance of the early years of life and the family environment on child development in different aspects of cognitive، physical، emotional، social and religious culture with an emphasis on Iranian society and the influence of people from religious teachings، the program training can be used to create، improve and flourish the social development of children.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) بر روی میانگین نمرات پس آزمون متغیر رشد اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طوری که در جدول بالا نشان داده شده است ، با کنترل پیش آزمون ، سطوح معنیداری همۀ آزمون ها بیانگر آن هستند که بین کودکان گروه های آزمایش و کنترل حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته (رشد اجتماعی ) تفاوت معنیداری مشاهده میشود.
بنابراین نتیجه میگیریم که تحلیل کوواریانس چندمتغیری به طور کلی معنادار است ، به عبارت دیگر نتایج تحلیل نشان میدهد که روش درمان برنامۀ آموزشی مبتنی بر هشت اصل تربیتی پیامبر بر رشد اجتماعی کودکان بر ترکیب خطی متغیرهای وابسته (پس آزمون با زیر مقیاس هایشان ) مؤثر بوده است و تفاوت میانگین های این دو گروه ، روی ترکیب خطی دو متغیر وابستۀ مذکور، قابل اعتماد میباشد.
به عبارت دیگر، آموزش مبتنی بر هشت اصل تربیتی پیامبر بر مؤلفۀ ارتباط رشد اجتماعی کودکان مؤثر است و باعث افزایش در گروه آزمایش شده است و ٤٤ درصد تفاوت های فردی در نمرات پس آزمون متغیر ارتباط مربوط به تأثیر آموزش اصول تربیتی میباشد.
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش در تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامۀ آموزشی مبتنی بر هشت اصل تربیتی پیامبر (ص ) بر مؤلفه های اجتماعی بودن ، ارتباط ، تحرک و جابجایی، خودیاری در پوشیدن و مسائل شغلی مؤثر بوده است ولی بر سه مؤلفۀ خودرهبری، خودیاری عمومی و خودیاری در خوردن تأثیری نداشته است و به طور کلی این برنامۀ آموزشی بر رشد اجتماعی کودکان سنین ٥ تا ٦ سال تأثیرگذار بود."