چکیده:
بی تصمیمی شغلی یکی از مشکلات شایع در جوانان است. موقعی که یک شخص تصمیم قطعی برای انتخاب یک شغل نگرفته است، ما با بی تصمیمی شغلی مواجه هستیم. عوامل مختلف شخصیتی، رشدی، اجتماعی و انگیزشی بر بی تصمیمی شغلی موثر هستند.این پژوهش با هدف تعیین رابطه عوامل مختلف انگیزشی با بی تصمیمی شغلی دانشجویان انجام شد. برای این منظور 338 دانشجو به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان کلیه دانشجویان سال آخر دانشگاه تبریز انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه یونگ و مک گرومیک (2011) که شامل خرده مقیاس های بی انگیزشی شغلی، بی تصمیمی، تشخص طلبی، انتظار موفقیت، علاقه و لذت درونی شغل و تأثیر اجتماعی خانواده است، استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر و به کمک نرم افزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که بی تصمیمی شغلی به صورت مستقیم از طریق بی انگیزشی شغلی(682/0 = )و به صورت غیر مستقیم از طریق تشخص طلبی (097/0= )، انتظار موفقیت شغلی (200/0- = ) و علاقه و لذت درونی شغل (165/0- = ) پیش بینی می شود. یافته های دیگر پژوهش نشان داد 46% درصد بی تصمیمی شغلی دانشجویان از طریق بی انگیزگی شغلی، تشخص طلبی، انتظار موفقیت شغلی و علاقه و لذت درونی شغلی تبیین می شود.
Occupational indecision is one of the common problems in young people. When a person is not created a definite career choice we face with occupational indecision. Various factors، developmental، social، personality، and motivational influence occupational indecision.This study determined the relationship between various motivational factors and occupational indecision of students. In order of this research 338 students were selected by random cluster sampling method from senior students of Tabriz University. Data was gathered through Young and McCormick’ Questionnaire which including of Occupational Indecision، Occupational Amotivation، Recognition، Expectancy for Occupational Success، Occupational Interest/ Enjoyment ، and Social (Family) Influence’ subscales. The method of data analysis was path analysis which was analyzed with Amos software. The results showed that occupational indecision was predicted directly by amotivation (β=0/682) and indirectly by recognition (β=0/090)، expectancy for occupational success(β=-0/200)، occupational interest/ enjoyment(β=-0/165). In addition، results showed that %46 of occupational indecision was explained by occupational amotivation، recognition، expectancy for occupational success، occupational interest/ enjoyment..
خلاصه ماشینی:
"Wigfield, & Eccles در نظریه انتظار - ارزش ، ارزش تکلیف یکی دیگر از عومل موثر بر انگیزش است که از مولفه های مختلف تشکیل شده است .
تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفته در پژوهش یونگ و مک کرومیک (٢٠١١) نشان داد بی انگیزشی شغلی( ٥ گویه )، بی تصمیمی شغلی ( ٤ گویه )، تشخص طلبی شغلی (٤ گویه )، انتظار موفقیت شغلی (٦ گویه )، علاقه و لذت درونی شغل (٦ گویه ) و تأثیر اجتماعی خانواده (٦ گویه ) را شامل می شود.
در یک مطالعه مقدماتی پایایی ابزار ترجمه شده بر روی ٥٠ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد و پایایی ابزار برای مولفه های تشخص طلبی شغلی، انتظار موفقیت شغلی، تأثیر اجتماعی خانواده ، علاقه و لذت درونی شغل ، بی انگیزشی شغلی و بی تصمیمی شغلی به ترتیب برابر با ٠/٧٨، ٠/٨٧، ٠/٧٦، ٠/٨٨، ٠/٦٥، و ٠/٧٩ به دست آمد.
میانگین و انحراف معیار متغیر های پژوهش و ماتریس همبستگی بین آنها متغیر ها M 5 4 3 2 1 SD ١- تشخص طلبی 1/464/38 - ٢- انتظار موفقیت شغلی ٥/٢٥ ١/١٨ ٠/٣١٣ - ٣- علاقه درونی شغلی ٥/٤٣ ١/٢٨ ٠/٢٤٧ ٠/٦٧٢ - ٤- تأثیر خانواده 0/466 0/419 0/165 1/495/39 - ٥-بی انگیزگی شغلی ١/٧١ ١/٧١ ٠/٠١٠- ٠/٤١٢- ٠/٤٠٤- -0/234 - ٦- بی تصمیمی شغلی ٢/٧١ ٢/٧١ ٠/٠٠٨ ٠/٣٤٠- ٠/٢٤٣- -0/111 0/682 **p< 0/001 *p<0/05 تحلیل مسیر بررسی برازش مدل با بهره گیری از مشخصه های برازش انجام گرفته است .
Autonomous, Controlled, and Amotivated Types of Academic Motivation: A Person-Oriented Analysis, Journal of Educational Psychology, 99, PP 734–746."