خلاصه ماشینی:
"(27) حال چنین میتوان نتیجه گرفت که چون آدم از نعمت قلب و دل و روح برخوردار است،اگر در سیر زندگی خویش بتواند از«تخلقوا باخلاق الله» برخوردار و خود را بدان بیاراید با استفاده از لطیفه حقیقت نهاد خود و تایید روح و عنایت فیض مقدس (روح القدس)با اراده و قدرتی که دارد میتواند «باذن الله»در احیاء و اماته منشأ اثر باشد،چنانکه فرمود: «و کذلک اوحینا الیک روحا من امرنا،ما کنت تدری ما الکتاب و لا الایمان،و لکن جعلناه نورا نهدی به من نشاء من عبادنا،و انک لتهدی الی صراط مستقیم» (28) و به یقین انبیاء و به پیروی آنان،اولیاء الله چون از همان تایید و عنایت فیض مقدس به دلیل تخلق به اخلاق خدایی برخوردارند،لذا مع الواسطه از اراده و قدرت حق بهرهمند هستند و با«اذن الله»در احیای مخلوقات میتوانند اثرگذار باشند و به گفته حافظ، از عنایت و فیض روح القدس اگر برخوردار باشند، همان کاری که عیسی(ع)درباره احیای مردگان میکرد،میتوانند انجام دهند و حافظ از این دیدگاه به مساله توجه میکند که: فیض روح القدس ار باز مدد فرماید دیگران هم بکنند آنچه مسیحا میکرد اما لازمه این برخورداری از فیض مقدس، رسیدن به مرحله«محو و طمس»است که بنده یا ولی باید در ذات حق چنان مستغرق باشد که از ما سوی الله بریده و به حال«سکر»آمده باشد و هر چه غیر حق باشد حجاب بیند،زیرا«دل که نظرگاه خداست-در این مرحله قالب نیز نظرگاه خدا میگردد-چون قالب رنگ دل گرفت،همرنگ دل میشود»(29)."