چکیده:
زمینه: پرداختن به اخلاق دانشگاهی در برنامه های کلان جامعه دارای اولویت خاصی است و غفلت از آن آثار زیانبار فراوانی به بار میآورد و دانشگاه برای نهادینه سازی اخلاق در فرهنگ سازمانی خود محتاج ترویج مستمر و اثربخش اخلاق در همه ارکان خود می باشد. رعایت اخلاق حرفه ای در دانشگاه، حافظ سعادت و رفاه فردی و گروهی دانشجویان است و تجاوز به آن می تواند به توانایی یادگیری دانشجویان لطمه وارد کند. بنابراین هدف این پژوهش بررسی وضعیت عملکرد استادان دانشگاه به منظور آگاهی از وضع موجود و شناسایی عوامل موثر جهت ارتقاء اخلاق حرفه ای به کار می رود.روش: شیوه انجام پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن، دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمان می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان مشتمل بر 370 نفر است که به شیوه تصادفی انتخاب می شود. میزان ریزش نمونه 140 نفر می باشد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته و جهت توصیف داده ها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود. یافته ها: بین تمام مولفه های اخلاق آموزشی به جز پرداختن به موضوعات حساس، داشتن روابط دوگانه با دانشجویان و احترام به محل آموزش با عملکرد استادان رابطه ی معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: استادان به اغلب مولفه های اخلاقی در تدریس و آموزش توجه می کنند و این امر باعث افزایش اثربخشی آموزش و کارآیی کلاس و همچنین یادگیری بهتر و موثرتر دانشجویان می شود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه p به دست آمده در مورد متغیرهای کارآمدی محتوای درسی، کارآمدی آموزشی، ارزشیابی، احترام به همکاران، پیشرفت فردی و رازداری کمتر از سطح معنی داری (05/0) میباشد بنابراین فرض صفر رد میشود و میتوان ادعا کرد که بین این متغیرها و عملکرد استادان رابطه معنی داری موجود است.
همچنین بر اساس اینکه p به دست آمده در مورد متغیرهای پرداختن به موضوعات حساس، روابط دوگانه با دانشجویان و احترام به محل آموزش بیشتر از سطح معنیداری (05/0) میباشد بنابراین فرض صفر پذیرفته میشود و میتوان ادعا کرد که بین این متغیرها و عملکرد استادان دانشگاه رابطۀ معنی داری موجود نیست.
یافتههای بدست آمده در مورد این مؤلفه با یافتههای بعضی از محققان همسو میباشد؛ بطوریکه میتوان گفت رعایت این اصل توسط استادان باعث افزایش اثربخشی تدریس میشود زیرا این اصل با روشهای تدریس مناسب، دریافت بازخورد، طرح درس و اصول منظم برای تدریس سروکار دارد و باعث یادگیری بهتر دانشجویان میشود (8، 13، 26، 29، 30، 35، 37).
نتیجۀ فرضیۀ دیگر بیانگر آنست که ارزشیابی درست و عادلانه از دانشجویان توسط استادان به خوبی صورت میگیرد که به این مؤلفه بیشتر از دیگر مؤلفهها در پژوهشهای انجام شده تأکید شده است و رعایت صحیح این اصل باعث افزایش انگیزه در دانشجویان، دوری از تبعیض و تلاش روزافزون دانشجویان برای یادگیری و مطالعه میشود.