چکیده:
تجارت الکترونیکی در حال گسترش جهانی است و یکی از مدها و روش های تجاری تلقی می شود. بکارگیری این نوآوری جدید توسط شرکتها چه کوچک و چه بزرگ موجب خلق مزایای متعددی شده و این مزایا سبب تقویت انگیزه شرکتهای کوچک به این پدیده شده است. شرکتهای کوچک به دلیل نقش مهم در اقتصاد کشور ایران درصورت بکارگیری تجارت الکترونیکی می توانند بهره وری و کارآیی کل سیستم اقتصادی را ارتقاء بخشند. شناخت موانع و تسهیل کننده ها می تواند در برنامه ریزی و تصمیم گیری بهتر در این زمینه به مدیر/مالک شرکت کوچک کمک کند. از این رو در این مقاله تلاش می شود تا با بهره گیری از نظر خبرگان تجارت الکترونیکی مدل مفهومی برای بررسی عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک مورد آزمون و بررسی قرار گیرد. پرسشنامه43 سوالی با طیف لیکرت پنج نقطه ای طراحی شد. ضریب پایایی کلی پرسشنامه با استفاده از روش الفای کرونباخ معادل 0.94 محاسبه گردیده و مدل شش مرحله ای پیشنهادی بلوغ الکترونیکی در شرکتهای کوچک تایید شد(P<0.001). آزمون تی استیودنت نیز نشان داد عوامل سازمانی، عوامل بازار و ویژگیهای تجارت الکترونیکی(سه فرضیه اصلی) به همراه کلیه زیر عوامل مرتبط(12فرضیه فرعی) همگی تایید شدند. آزمون فریدمن نیز حاکی از اهمیت یکسان عوامل سازمانی، عوامل بازار و ویژگیهای تجارت الکترونیکی در بکارگیری تجارت الکترونیکی توسط شرکتهای کوچک است.
E-commerce is globally developing and is as a business fashion. EC adoption results in many benefits. These benefits strengthen every company's motivation toward EC adoption. Small companies because of their vital role in Iran economy can promote system productivity and efficiency. Identifying barrier and facilitators improve manager/owner of small business for planning and decision making. This paper tries to apply e – commerce experts’ viewpoints in presenting a conceptual model for identifying factors effect adopting e- commerce in small business. We design a 43-item questionnaire with Likert five point's scale. Total reliability of research instrument was calculated 0.94 based on Cronbach alpha. By examining 20 e-commerce expert's viewpoints through t- student and freedman tests we test research hypotheses. The 6-stages proposed electronic maturity model has been proved (P<0.001).t-student test indicated that organizational factors، market factors & Electronic Commerce Characteristics(three main hypotheses) along with their sub-factors(12 minor hypotheses) are recognized as effective factors in small business EC adoption.