چکیده:
امنیت اجتماعی به عنوان یکی از پنج بعد امنیت ملّی از نظر باری بوزان (نظریهپرداز مکتب کپنهاگ)، به پایبندی افراد یک ملّت نسبت به ارزشها و هنجارهای مشترک کشوری که در آن زندگی میکنند مربوط میگردد. ارزشها و هنجارها، از عوامل مهم و کلیدی در همبستگی و اتحاد یک ملّت در برابر محیط خارجی خود بوده و به عبارتی مردم یک کشور از طریق این هنجارها و ارزشها، هویت ملّی خود را شکل میدهند. در صورت فاصله گرفتن مردم آن کشور از ارزشها و هنجارهای مشترک، هویت ملّی از بین میرود و در نتیجه، امنیت ملّی به خطر میافتد. در این میان، رسانه و بهویژه رسانههای جمعی، مانند تلویزیون و شبکههای اجتماعی مجازی، نقش بسیار مهمی را در پایبندی افراد به یک رفتار و عقیده خاص دارند و درنتیجه تاثیر بسزایی در شکلدهی هویت افراد یا تغییر هویت آنان دارند. در این مقاله با بررسی ابعاد و ویژگیهای بعد اجتماعی امنیت ملّی از دید مکتب کپنهاگ و همچنین کارکردهای رسانه و برخی از نظریههای مرتبط با آن، تاثیر رسانهها بر امنیت اجتماعی شرح داده و این فرضیه به آزمون گذاشته شده است که «رسانه به عنوان متغیری واسط، هویت افراد یک جامعه را سیال و دچار تغییر تدریجی میکند و بر امنیت ملّی کشورها تاثیر دارد».
خلاصه ماشینی:
در این میان، رسانه و بهویژه رسانههای جمعی، مانند تلویزیون و شبکههای اجتماعی مجازی، نقش بسیار مهمی را در پایبندی افراد به یک رفتار و عقیده خاص دارند و درنتیجه تأثیر بسزایی در شکلدهی هویت افراد یا تغییر هویت آنان دارند.
در این مقاله با بررسی ابعاد و ویژگیهای بعد اجتماعی امنیت ملی از دید مکتب کپنهاگ و همچنین کارکردهای رسانه و برخی از نظریههای مرتبط با آن، تأثیر رسانهها بر امنیت اجتماعی شرح داده و این فرضیه به آزمون گذاشته شده است که «رسانه به عنوان متغیری واسط، هویت افراد یک جامعه را سیال و دچار تغییر تدریجی میکند و بر امنیت ملی کشورها تأثیر دارد».
این شبکهها را کشورهای غربی همچون امریکا، کانادا و نیز اسرائیل (که جنگ نرمی را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته است) مدیریت میکنند؛ بنابراین، ضرورت ایجاب میکند درباره رسانه و رابطه آن با بعد اجتماعی امنیت ملی مطالعه و تحقیق شود.
براساس نظر بوزان درباره این مسئله که تهدید هویت «ما» در هر شکلی سبب به خطر افتادن امنیت ملی میگردد، میتوان نتیجه گرفت که رسانهها تأثیر بسیار زیادی دگرگونی و تغییر هویتها دارند.
حال با توجه به ماهیت و کارکرد رسانهها، بهویژه رسانههای نوین، که در این مقاله به آنها توجه شد میتوان نتیجه گرفت که رسانهها مهمترین نقش را در فرایند تغییر و سیال نمودن هویت افراد جامعه دارند و این نقش روزبهروز با گسترش شبکههای اجتماعی مجازی نوین و دسترسی آسانتر به این شبکهها، پررنگتر میشود.