چکیده:
این مقاله به منظور بررسی تاثیر افزایش قدرت بازاری و انحصار در بازار محصولات داخلی و صادراتی در بعد کلان اقتصادی، تاثیر شوکهای مارکآپ قیمت کالاهای داخلی و صادراتی را بر متغیرهای کلان اقتصادی و در قالب یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی اقتصاد باز نیوکینزی برای ایران بررسی میکند. برای این منظور، فرآیند قیمتگذاری بهینه بنگاههای کالاهای داخلی، وارداتی و صادراتی در چارچوب مدل چسبندگی قیمت کالو (1983)، با لحاظ پویایی مارکآپ قیمتها و تصریح فرآیند گام تصادفی برای شوکهای مارکآپ مدلسازی شده است. نتایج شبیهسازی و تحلیل پویای تاثیر شوکها نشان میدهد، شوک مثبت مارکآپ قیمت داخلی بر سرمایهگذاری، مصرف، هزینه نهایی داخلی و تولید در کوتاهمدت تاثیر معنادار منفی دارد. از سوی دیگر، شوکهای مثبت مارکآپ داخلی بر صادرات و واردات اثر مثبت و کوتاهمدت دارد. همچنین، شوک مثبت مارکآپ قیمت صادراتی، در کوتاهمدت سرمایهگذاری، هزینه نهایی داخلی و تولید کالاهای صادراتی و تولید را کاهش میدهد. بر پایه نتایج، شوکهای مارکآپ به عنوان عامل افزایش قدرت بازاری و انحصار، اثرات مخربی بر روی تولید، سرمایهگذاری و مصرف در ایران دارد. از اینرو، وضع و اجرای قوانین و سیاستهای ضدتراست و انحصار در راستای کنترل قدرت بازاری و انحصار ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"ir"/> چکیده این مقاله به منظور بررسی تاثیر افزایش قدرت بازاری و انحصار در بازار محصولات داخلی و صادراتی در بعد کلان اقتصادی، تاثیر شوکهای مارکآپ قیمت کالاهای داخلی و صادراتی را بر متغیرهای کلان اقتصادی و در قالب یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی اقتصاد باز نیوکینزی برای ایران بررسی میکند.
به بیانی دیگر، این مقاله تاثیر شوکهای مارکآپ قیمت کالاهای داخلی و صادراتی در ایران را، به عنوان معیار افزایش قدرت بازاری و انحصاری بنگاههای داخلی، صادراتی و وارداتی، بر متغیرهای کلان اقتصادی بررسی میکند که بر پایه اطلاعات پژوهشگر این مقاله، تنها مطالعه داخلی است که در بعد کلان و با استفاده از مدلهای مدل تعادل عمومی پویای تصادفی (DSGEM)<FootNote No="122" Text=" Dynamic Stochastic General Equilibrium Model"/> ، به بررسی اثرات افزایش قدرت بازاری و انحصار میپردازد.
به نحوی که، برای مارکآپ قیمت کالاهای داخلی، وارداتی و صادراتی، به پیروی از مطالعه آدولفسون و همکاران<FootNote No="124" Text=" Adolfson, Linde, Laseen &amp;amp; Villani"/> (2005)، فرآیند پویای گام تصادفی<FootNote No="125" Text=" Random Walk"/> تصریح شده است و تاثیر شوکهای مارکآپ، به عنوان معیار افزایش قدرت بازاری و انحصاری در بنگاههای داخلی، صادراتی و وارداتی، بر متغیرهای کلان اقتصادی با استفاده از توابع عکسالعمل آنی حاصل از کالیبراسیون و شبیهسازی مدل DSGE، بررسی میشود.
این مدل شامل پنج بخش خانوار که تصمیمات بهینه بر روی مصرف، موجودی سرمایه، سرمایهگذاری، عرضه نیروی کار، نگهداری پول و اوراق مشارکت انجام میدهد، بنگاههای اقتصادی شامل بنگاههای داخلی، وارداتی و صادراتی که در چارچوب بازار رقابت انحصاری و چسبندگی قیمتها به تفکیک این سه بخش، به دنبال قیمتگذاری بهینه هستند، دولت و بانک مرکزی که تصمیمات تلفیقی بر سیاستهای پولی و مالی دارند و در نهایت بخش خارجی شامل درآمد و سطح قیمت اقتصاد خارج است."