چکیده:
این مقاله به بررسی روابط میان فرهنگ سازمانی و رهبری دینی در سازمان می پردازد. فرهنگ سازمانی از عوامل مهم تاثیر گذار بر عملکرد سازمان و رهبری دینی نیز از اجزای کلیدی در موفقیت سازمان به شمار می رود. بنابراین شناخت نسبت به چگونگی روابط بین این دو عامل تاثیر گذار بر عملکرد سازمان مهم و دارای اهمیت می باشد. در این تحقیق سه فرهنگ سازمانی گروهی توسعه ای و سلسله مراتبی و دو سبک رهبری تحول آفرین و مبادله رهبر- پیرو مورد بررسی قرار گرفته اند. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی از لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی یا غیر آزمایشی و از شاخه همبستگی می باشدنتایج تحقیق مورد استفاده پیمایشی- همبستگی و بطاور مشاخ مبتنای بار مادل معاادلات ساختاری می باشد همچنین درتحقیق حاضر نشان داده شده که فرهنگ گروهی بر مبادله رهبار - پیرو و فرهنگ توسعه ای بر هر دو سبک رهبری تحول آفرین و مبادله رهبار - پیارو اثار مثبات و معنی داری دارند اما فرهنگ سلسله مراتبی اثر منفی بر هردو سابک رهباری از خاود بار جاای می گذارد. در پایان نیز بر اساس هدف مطالعه مدل مفهاومی ارائاه و در راساتای آن پیشانهادات کاربردی و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه گردیده است
خلاصه ماشینی:
"داده های مورد نیاز به وسیله پرسشنامه ای به 41 گویه و با جزئیات زیر جمع آوری گردید: پرسشنامه فرهنگ سازمانی: این پرسشنامه بر اساس مدل دنیسون طراحی گردیده و دارای 24 گویه به شرح زیر می باشد پرسشنامه فرهنگ سازمانی گویه ها ابعاد در شرکت اطلاعات به طور وسیع در اختیار همه قرار دارد، لذا هر کس در موقع نیاز میتواند به آن دست یابد درگیر شدن با کار در شرکت هر کس اعتقاد دارد میتواند اثرات مثبتی داشته باشد در شرکت همکاری در بخشهای مختلف سازمان به نحو شایستهای مورد تشویق قرار میگیرد در شرکت برای انجام کارها از کار تیمی استفاده میشود تا سلسله مراتب در شرکت مهارتها و قابلیتهای کاری افراد به طور مداوم در حال توسعه است.
دراین حالت اعضای سازمان به کارشان متعهد شده وخودرا به عنوان پاره ای از پیکره سازمان دانسته واحساس می کنند در همه سطوح تصمیم گیری نقش دارندوکارآنها مستقیما با اهداف سازمان پیوند دارد باتوجه به فرضیه فرعی دوم یعنی اثربخشی رهبری دینی بربعدرسالت محوری فرهنگ سازمانی پیشنهاد می شود که مدیران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همانند رهبران دینی سعی کنند آمیزه ای از علم وعمل ونیز آگاهی ودانش را درخطوط فعالیت کارکنان ترسیم کرده تابه کار وکوشش آنها کمک کنند.
X. ; (2005) Leader-member exchange as a mediator of the relationship between transformational leadership and followers’ performance and organizational citizenship behavior; Academy of Management Journal ,Vol. 48, No. 3 , pp."