خلاصه ماشینی:
بدیهی است، چنانچه معلم برای استفادة بهینه از زمان کلاس درس و نظارت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان برنامة دقیقی نداشته باشد، تراکم داشتن یا نداشتن جمعیت کلاس، هیچ نقشی در بهبود عملکرد آنان نخواهد داشت.
مطالعات متعدد دربارة اینکه چه شرایط و عواملی در یک خانواده میتواند بر عملکرد دانشآموز در درسهای مورد نظر تأثیر مثبت بگذارد، نشان میدهد: وضعیت اقتصادی خانواده، میزان سواد والدین، ارتباط والدین با مدرسه، پیگیری و حساسیت والدین به تحصیل فرزندشان، دسترسی دانشآموز به رایانه در منزل، مطالعة کتابهای غیردرسی (وجود بیش از یکصد جلد کتاب متناسب با سن کودک در خانه) داشتن برنامة دقیق درسی، جو عاطفی و روانی حاکم بر منزل (دوری جستن والدین از خشونت در برخورد با کودک و نوجوان، ایجاد آرامش برای مطالعه، سپردن برخی مسئولیتها و منطقی برخورد کردن با مشکلات تحصیلی و تربیتی وی) بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر است.