Skip to main content
فهرست مقالات

باز خوانی فلسفه سیاسی سقراط تاریخی/ افلاطونی

نویسنده:

(24 صفحه - از 69 تا 92)

کلیدواژه ها : افلاطون سقراطی و حقیقی ،سقراط تاریخی و افلاطونی ،لوگو-دیالوگ افلاطونی ،لوگو-دیالوگ سقراطی

کلید واژه های ماشینی : سقراط ،سیاسی ،افلاطونی ،فلسفه سیاسی سقراط تاریخی ،فلسفه ،فلسفه سیاسی سقراطی ،فلسفه سیاسی ،سقراط تاریخی و سقراط افلاطونی ،سقراط تاریخی ،فلسفه اخلاق ،فلسفه سیاسی سقراط و افلاطون ،سقراط افلاطونی ،سقراط افلاطونی و افلاطون سقراطی ،سقراط تاریخی و افلاطونی ،سقراط تاریخی و افلاطون حقیقی ،شناخت ،فضیلت ،فلسفه اخلاق سقراطی ،تاریخ فلسفه سیاسی ،واگرایی ،اجتماعی ،افلاطون سقراطی ،سقراط و افلاطون ،انسان ،اصلاح اخلاق سیاسی زندگی شهروندان ،هم‌گرایی سقراط تاریخی و افلاطونی ،فلسفه اجتماعی ،شهروندان ،فلسفه اجتماعی سیاسی سقراط ،فیلسوف شاه

تمایز سقراط تاریخی و سقراط افلاطونی را می‌توان مسئله و موضوعی در تاریخ فلسفه سیاسی دانست؛که در عین ناباوری تنها در حاشیه این ادبیات به آن پرداخته شده است.اما در این مقاله این مسئله-موضوع به مرکز بحث آورده شده است.مسئله مقاله این است که فلسفه سیاسی سقراط و افلاطون در یک نسبت سنجی ژرف، واگرایی(سقراط تاریخی و افلاطون حقیقی)و هم‌گرایی(سقراط افلاطونی و افلاطون سقراطی)دارند.نقطه عزیمت این مسئله نیز این است که با بازخوانی و بازکاوی متن‌های گفتاری و نوشتاری سقراط و افلاطون می‌توان جا پای این واگرایی و هم‌گرایی را در لوگو(ها)و دیالوگ(های)سقراط و افلاطون پی‌گیری کرد. بنا بر این نشانه‌شناسی لوگو-دیالوگ سقراط تاریخی و افلاطونی و لوگو-دیالوگ افلاطون سقراطی و حقیقی دو فلسفه سیاسی کلاسیک بنیانی را کشف خواهد کرد.این مقاله تلاشی برای تثبیت این مدعیات و مفروضات با بهره‌گیری از تحلیل‌های هرمنوتیکی و نشانه‌شناختی(متن، زمینه و مؤلف محور)است.

خلاصه ماشینی:

"خلاصه بحث وی در چند نکته ارائه می‌شود: الف-پرسش‌ها و پاسخ‌ها(تردید-یقین):سقراط تاریخی در دادن پاسخ‌های نهایی و قطعی به پرسش‌های انسان‌شناختی، فلسفی، اخلاقی، سیاسی خود دچار تردید است اما سقراط افلاطونی(در محاورات میانی و متأخر)از فروتنی سقراطی خشنود نیست و به دنبال عرضه پاسخ‌های قطعی با استفاده از مدل هندسی ریاضی است. الف-هم‌گرایی اجتماعی سیاسی به نظر می‌رسد این محورها را می‌توان از مهمترین نقاط هم‌گرایی سقراط تاریخی و سقراط افلاطونی دانست:فضیلت‌های اخلاقی(فرزانگی، دینداری، خویشتن‌داری و عدالت)همان فضایل سیاسی نیز هستند، سیاست ماهیتا یک تخنه و دانش است، سیاست و حکومت‌ورزی باید مبتنی بر خردورزی باشد، هدف سیاست و حکومت اصلاح زندگی اخلاقی شهروندان و تأمین سعادت آنان است، حکومت باید برای اصلاح اخلاقی و سیاسی زندگی شهروندان از ابزارهای قانونی، اخلاقی، اقناعی منطقی استفاده کند و نهایتا این که، ابتنای سیاست بر قانون و عدالت است. در این‌باره گاتری توضیحات سودمندی داده که حاوی چند نکته کلیدی است:به نظر وی افلاطون علنا با الگو قرار دادن زندگی و مشی سقراط برای همیشه خود را از سیاست کنار کشید؛در روایت‌های سقراط افلاطونی مضامین آپولوژی به معنایی دیگر تکرای می‌شود؛مایه‌های اصلی سیاست سقراط تاریخی مبنی بر لزوم و ضرورت کناره‌گیری فیلسوف از سیاست و نیز این که همه انسان‌ها استحقاق شرکت در مدیریت امور اداری دولت شهر را ندارند در روایت‌های سقراط افلاطونی حفظ می‌گردد(همان:61-60) (8) ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.