چکیده:
امیل دورکیم یکی از نظریه پردازان برجسته جامعه شناسی است که مطالعاتش در این حوزه سبب شده است این رشته، درشمار یکی از مهم ترین زیر شاخه های علوم انسانی قرار بگیرد. در بخشی از آرا دورکیم، او واقعیت های اجتماعی، یا ارزش های مشترک، را وجدان جمعی مردمان یک جامعه ابتدایی می نامد و بر این باور است که تمرین خواسته یا ناخواسته این ارزش ها از سوی اعضای آن جامعه، به حفظ همبستگی آن جامعه می انجامد. فدریکوگارسیا لورکا، نمایش نامه نویس اسپانیایی در آثار نمایشی اش، با دقتی موشکافانه به بازنمود سنت ها و آداب زادگاه خود پرداخته و تلاش کرده تصویری باورپذیر از جوامع سنتی و بسته جامعه اسپانیا در اوایل قرن بیستم ارائه کند. مقاله حاضر به بررسی نظریات دورکیم در مورد نوع همبستگی جوامع و انواع آنها، در دو نمایش نامه لورکا، یرما و خانه برناردا آلبا، که روایتگر پیوند های عمیق مردمان جنوب اسپانیا با سنت هایشان است می پردازد و نشان می دهد چگونه فراساختارهای غیرمادی جامعه ای که لورکا به تصویر می کشد به تمرین آنچه دورکیم نظم و انسجام اجتماعی در جوامع بدوی می نامد، انجامیده است. بررسی حاضر به دنبال نشان دادن امکان ارائه یک تحلیل جامعه شناختی از آثار نمایشی و به تبع آن ارائه یک تحلیل تطبیقی است که می تواند به بسترسازی علمی و مدون در مطالعات ادبی بیانجامد.
As a prominent figure in sociology، Emile Durkheim is one of the important contributors to the scientific methodology practiced in humanities. He classifies social structures and cultural norms، into two main categories: “material” and “non-material”. He offered morality and “collective conscience” as the two most important examples of non-material social facts. Also he proposes the idea that people of primitive societies are held together by an irresistible force which he labeled as “mechanical solidarity”. Durkheim argues that in such societies، the individual is overruled by the society and therefore، punished if he/she ignores its values. Federico Garcia Lorca، the known Spanish playwright، provides in his plays the perspectives of conservative and closed society of Spain (Granada in particular) on the advent of the twentieth century. The present article attempts to trace the ideas of Emil Durkheim’s collective conscience in mechanical solidarity of primitive societies and the relationship between the individual and societies as such، in two plays of Lorca، namely Yerma and The House of Bernarda Alba. The study purports to show that how the deep faith of southern Spanish inhabitants in their traditions is rooted in what Durkheim calls the mechanical solidarity in the primitive societies.
Keywords: Emile Durkheim, Federico Garcia Lorca, Yerma, The House of Bernarda Alba, Sociology, Spain As a prominent figure in sociology، Emile Durkheim is one of the important contributors to the scientific methodology practiced in humanities. He classifies social structures and cultural norms، into two main categories: “material” and “non-material”. He offered morality and “collective conscience” as the two most important examples of non-material social facts. Also he proposes the idea that people of primitive societies are held together by an irresistible force which he labeled as “mechanical solidarity”. Durkheim argues that in such societies، the individual is overruled by the society and therefore، punished if he/she ignores its values. Federico Garcia Lorca، the known Spanish playwright، provides in his plays the perspectives of conservative and closed society of Spain (Granada in particular) on the advent of the twentieth century. The present article attempts to trace the ideas of Emil Durkheim’s collective conscience in mechanical solidarity of primitive societies and the relationship between the individual and societies as such، in two plays of Lorca، namely Yerma and The House of Bernarda Alba. The study purports to show that how the deep faith of southern Spanish inhabitants in their traditions is rooted in what Durkheim calls the mechanical solidarity in the primitive societies.