چکیده:
تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مختلفی که در جهان رخ داده است مانند تغییرات جمعیت شناختی، جنبش های فمنیستی، رشد مصرف گرایی و حرکت به سمت مدرنیته، بدن را به یک موضوع مهم در مطالعات اجتماعی تبدیل کرده است این پژوهش به دنبال دستیابی به انگیزه ها و تجربه های دختران، قبل و بعد از مبادرت به مدیریت بدنشان است. مراد از مدیریت بدن در این پژوهش جراحی های زیبایی (بینی)، رژیم های لاغری و آرایش های غیرمتعارف است. در این پژوهش نظریات مبادله، نظریه ی گیدنز، نظریات فمینیستی و نظریه ی وبلن در ایده سازی و حساسیت نظری به محقق کمک کرده اند. یافته های این تحقیق که به روش کیفی (مردم نگاری) و با تکنیک مصاحبه ی 18 ساله ی شهرستان رضوانشهر انجام شده است، حاکی - عمیق با 21 نفر از دختران 29 است که در شرایطی کنونی جامعه و با توجه به اینکه زیبایی به یکی از اصلی ترین معیارها و ملاک های قضاوت در مورد دختران چه در عرصه های اجتماعی و چه در فرصت های ازدواج بدل شده است و دختران تحقق بسیاری از خواسته های خود را تنها در گرو زیباتر شدن و نزدیک شدن به الگوهای تبلیغ شده در رسانه ها و کسب اعتماد به نفس می دانند، آنها اتخاذ چنین تصمیمی از سوی خود را آگاهانه ترین و مناسب ترین انتخاب می دانند. آنان قبل از اقدام به مدیریت بدن از خود ناراضی بوده و با طرد از سوی گروه های مختلف مواجه می شده اند. دختران بیان کرده اند که بعد از مدیریت بدنشان اعتماد به نفسشان به دلیل زیبایی که کسب کرده اند افزایش یافته و در زمینه های اجتماعی موفق تر بوده اند و به همین خاطر احساس رضایت و آرامش می کنند.
مدیریت بدن؛ دختران؛ زیبایی؛ جامعه؛ دغدغه های ازدواج؛ الگوهای زیبایی
Social،cultural and political changes occured in the world like population changes،femenism movements،consumption growth and moving to modernity has made body as an important topic in social studies.This study wants to unfold the girl experiences and simulus،before and after the action of body management.The intent of body management in this study is beauty surgery،slimming and uncommon toilets.In this study the researcher has used exchange theory،Giddens theories and Veblen theory in theoric sensitivity.The outcomes of this study that achieved by qualititive method and deep interview with 21girls between the ages of 18_29 in Rezvanshahr، shows that today because of the importence of beauty as a major factor for the judgement of girl in social domains and marriage chances،and girls know beauty for achieving their wishes and self-confidence،so this decision for them is the most suitable and conscious.Before body management they were unsatisfied and rejected by others.Girls stressed that after body management increased their self-confidence and they were more successful in social afairs because of their beauty.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای این تحقیق که به روش کیفی (مردمنگاری) و با تکنیک مصاحبهی عمیق با 21 نفر از دختران 29-18 سالهی شهرستان رضوانشهر انجام شده است، حاکی است که در شرایطی کنونی جامعه و با توجه به اینکه زیبایی به یکی از اصلیترین معیارها و ملاکهای قضاوت در مورد دختران چه در عرصههای اجتماعی و چه در فرصتهای ازدواج بدل شده است و دختران تحقق بسیاری از خواستههای خود را تنها در گرو زیباتر شدن و نزدیک شدن به الگوهای تبلیغ شده در رسانهها و کسب اعتماد به نفس میدانند، آنها اتخاذ چنین تصمیمی از سوی خود را آگاهانهترین و مناسبترین انتخاب میدانند.
نظریهی وبلن که به مفهوم مصرف تظاهری و اهمیت یافتن آن در شرایط جامعهی مصرفی و اینکه این نوع مصرف بیشتر در ظواهر مشاهده میشود و راهی برای کسب احترام و منزلت اجتماعی است، میپردازد و با توجه به اینکه مدیریت بدن نیز بر مصرف تظاهری متکی است.
5-5 – پیامدها به بیان دختران، مدیریت بدن نتایج مثبتی برایشان به همراه داشته است، آنها زیباتر شدن، لذت بردن از خود، احساس غرور، رسیدن به من مطلوب و تبلیغ شده در رسانهها، افزایش اعتماد به نفس، تحقق آرزوها، حفظ روابط اجتماعی، بر انگیختن تحسین و توجه و احترام دیگران، متفاوت بودن از دید اطرافیان، تنوع داشتن، بهدست آوردن موقعیتهای ازدواج، بهدست آوردن قدرت اظهار نظر در جمع در پی افزایش اعتماد به نفس، موفقیت در زمینههای اجتماعی و فردی، ایجاد روابط جدید، رسیدن به رضایت و آرامش در پی رسیدن به من مطلوب و رفع نقصها و ایرادهای ظاهری، متمایز شدن از افرادی که برای زیبایی ارزش قائل نیستند را از پیامدهای مثبت مدیریت بدن خود برشمردهاند."