خلاصه ماشینی:
"کیهان فرهنگی:ظاهرا به نظر میرسد اتخاذ این سیاستها باید موجب اتحاد نیروهای داخلی و ثبات فرهنگی-سیاسی کشور بشود،نه نا آرامی و بیثباتی!از نظر شما نا آرامیها به چه مؤلفههایی مربوط میشد؟ وردانی:در آن سالها به دنبال حمله عبد الناصر به جنبش اخوان المسلمین و سرکوبی اعضای این جنبش،دولت مصر اقدام به فشار و سرکوب گروههای اسلامی دیگری کرد که محل تولد آنها خارج از مصر بود،مثل جنبش وهابیت که زادگاهش عربستان سعودی بود.
لازم است بگویم که بهترین کتابهای اخوان المسلمین در آن زمان،کتابهای سید قطب و ابو العلی مودودی *کیهان فرهنگی:آیا ائمه جمعه مساجد مصر در خطبههایشان به مسایل سیاسی روز هم میپردازند؟ *وردانی:البته گاهی اوقات مسایل سیاسی-اجتماعی هم در خطبهها مطرح میشود،اما مطرح شدن این گونه مسایل هم بر اساس همان سیاستهای دولت است.
پس از مدتی سادات به دنبال یک دوره آزادی احزاب،در سال 1981 به سرکوب گروههای اسلامی پرداخت و عده زیادی از شخصیتهای فرهنگی-سیاسی مصر از جمله محمد حسنین هیکل،شیخ عبد الحمید کشک و عمر تلمسانی را *وردانی:مردم مصر مثل مردم ایران از سراسر کشور در مناسبتهای دینی برای زیارت مراقد شریف اهل بیت(ع)با اتوبوس یا هر وسیله دیگر و حتی گاه با پای پیاده راههای طولانی را طی میکنند تا خود را در قاهره به رأس الحسین(ع)یا مرقد حضرت زینب(س)یا سیده نفیسه برسانند.
کیهان فرهنگی:آیا علت دیگر عدم اقبال مردم به کتاب،رویکرد آنها به وسایل نوین ارتباطی و پژوهشی نیست؟ وردانی:البته نمیتوان تأثیر فن آوریهای جدید یعنی اینترنت را ندیده گرفت،از طریق اینترنت هم میشود کتابی را مطالعه کرد یا آن را شنید،اما هنوز هم کتاب نقش اصلی تنویر افکار را در جامعه به عهده دارد و اساس فعالیتهای فرهنگی است."