Skip to main content
فهرست مقالات

مرگ نمی میرد/ گزارش همایش بین المللی بررسی مفهوم مرگ از منظر آموزه های اسلام و مسیحیت

(2 صفحه - از 7 تا 8)

کلید واژه های ماشینی : مرگ، همایش بین‌المللی بررسی مفهوم مرگ، اتانازی، منظر آموزه‌های اسلام و مسیحیت، گزارش همایش بین‌المللی بررسی مفهوم، بیمار، خودکشی، انسان، بررسی مفهوم مرگ از منظر، پزشکی، حق، بدن، حیات، اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلام، سخن، روح، دینی، نظریه، ملا صدرا، حق مرگ، اصل، علم، زندگی، دیدگاه مسیحیت و اسلام پرداخت، دیدگاه موافقان اتانازی پرداخت، اسلام مرگ شرافت‌مندانه فردی، کرسی حقوق بشر، دیدگاه، اخلاق اسلامی به مسائل، مفهوم نفس انسانی پرداخت

خلاصه ماشینی: "(به تصویر صفحه مراجعه شود) مرگ نمی‌میرد گزارش از همایش بین المللی بررسی مفهوم مرگ از منظر آموزه‌های اسلام و مسیحیت شاید برگزاری همایشی درباره«مرگ»،چیزی که‌ همه مما به نوعی با آن گریبانگیر هستیم امری سهل‌ و ممتنع باشد،اما باید قبول کرد که دنیای مدرن به‌ ناخواسته‌های آدمی هم بی‌پاسخ نمانده و سعی کرده‌ که این مسائل را نیز بررسی کند. دکتر رحیم نوبهار،عضو هیات علمی دانشکده حقوق‌ دانشگاه شهید بهشتی و دبیر همایش بین المللی بررسی‌ «مفهوم مرگ»،در افتتاحیه این همایش که در سالنی‌ کوچک و فارغ از جنجال‌های همایشی برگزار شده بود (تعداد شرکت‌کنندگان از 30 نفر نیز تجاوز نمی‌کرد) سخنش را این‌گونه آغاز کرد:متون مقدس و آموزه‌های‌ اسلام و مسیحیت متضمن رهنمودهای‌ ارزشمندی درباره سه مقطع کلیدی‌ حیات انسانی یعنی تولد،ازدواج و مرگ است. سعید حنایی کاشانی،استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی نیز به موضوع مفهوم مرگ در تصوف و فلسفه‌ وجودی اشاره کرد و گفت:مفهوم مرگ از ابتدای تاریخ‌ فلسفه توجه فیلسوفان را به خود جلب کرده است،اما در عصر جدید با فلسفه وجودی مارتین هایدگر است که‌ این مفهوم شأنی وجودی می‌یابد و در تحلیل ساختاری‌ وجود انسان با خود زندگی آدمی مرتبط می‌شود. دکتر اسلامی محور اصلی سخنش را بر این‌ پرسش قرار داد که آیا می‌وان به استناد اصول اخلاقی، اقدام به کشتن بی‌درد کسانی کرد که خود برای رهایی‌ از درد و رنج پایان‌ناپذیر خویش خواستار آن هستند؟وی‌ سپس به موارد مختلف واکنش‌ها به این پرسش پرداخت‌ و در تعریف اتانازی گگفت که اتانازی یعنی پایان دادن‌ به زندگی انسان به دست شخصی دیگر و به درخواست‌ قربانی و برای رهاندن او از درد و رنج و بیماری درمان‌ناپذیر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.