Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل وجودی/ درباره تأویل قرآن، جهان و انسان

نویسنده:

(2 صفحه - از 34 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : تأویل ،قرآن ،انسان ،باطن ،تأویل قرآن ،عرفان ،حق ،مقام تفصیل مقام ظاهری قرآن ،علم ،غیب ،صفات ،عارفان ،بطن ،مظهر اسم ،تصوف ،ارثی ،ظاهر ،ظاهر و باطن ،باطنش لاهوت و مظهر اسم ،عقل ،آدم ،وحدت ،اسلام ،طور ،مسئله ظاهر و باطن قرآن ،مظهر اسمی از اسماء حق ،حقیقت ،اسما و صفات ،انسان کتاب جامع الهی ،تأویل وجودی

خلاصه ماشینی:

"همان‌ طور که«خاتم»اسم است برای چیزی که به وسیله آن چیزی‌ دیگر پایان می‌یابد،اما عالم در اصطلاح اهل الله به معنای«کل‌ ما سوی الله»است،زیرا هر موجودی از موجودات و هر فردی‌ از افراد عالم،نشانه و علامت اسمی از اسمای الهیه است. حضرت پنجم:حضرت جامعه که عالم انسان کامل مظهر آن است و این آخرین حضرت به لحاظ تفصیل وجود و سریان‌ فیض حق است. انسان به لحاظ تکثر باطنی و کینونت فرقانی،دارای هفت‌ بطن است به این ترتیب: بطن اول:مقام نفس اوست که ناظر به حیات دنیا و زخارف‌ دنی آن است. طور هفتم:محجه القلب است و در آن معدن ظهور انوار تجلیات اسمائی و صفاتی حاصل می‌آید:«و لد کرمنا بنی آدم»ناظر به این مقام است. از این مجموع به دست می‌آید که قرآن دو مقام‌ دارد:مقام احکام و مقام تفصیل یا مقام«من لدن» و مقام‌ کثرت و گاهی به مقام اجمال مقام مکنون براساس آیه:«إنه‌ لقرآن کریم فی کتاب مکنون»و یا مقام ام الکتاب براساس آیه: «عنده أم الکتاب»گفته می‌شود. ممکن است‌ انسان واجد علم رسمی یا صاحب علم ارثی یا دارای هر دو علم‌ باشد،اما آنچه مهم است این است که علم مفید،علم ارثی و باطنی است؛چنان‌که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به این مطلب اشاره سفرمود:«العلم علمان:علم علی اللسان‌ فذلک حجه علی ابن آدم و علم فی القلب فذلک العلم النافع». لذا نظریه تأویل‌ تنها نحوه مواجهه او را با نص نشان نمی‌دهد،بلکه محی الدین‌ با این نظریه درصدد است تفسیری جامع از سه عنصر جهان، انسان و قرآن در اندازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.