چکیده:
مقدمه : مفهوم «سرمایة اجتماعی » به دلیل ماهیت و محتوایی که دارد، تقریبا با تمامی موضوعات مطرح در حوزة انسانی و اجتماعی ، از جمله حوزة آسیب های اجتماعی و به خصوص کجروی، ارتباط پیدا می کند. با توجه به این تاثیرات متقابل ، هـدف تحقیـق حاضـر بررسـی و شناسـایی رابطة بین سرمایة اجتماعی و کجروی است . روش: این مطالعه به روش پیمایشی در بین ٣٨٤ نفر از دانش آموزان پسر ١٥تا١٨سال مناطق ٥ و ١٢ و ١٥ شهر تهران انجام شده است . برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامة محقق ساخته استفاده شد که پایایی و روایی آن گزارش شده اسـت . بـرای تحلیـل دادههـا، از هـم بـستگی و رگرسیون خطی و کایاسکوئر استقلال استفاده شده است . یافته ها: یافته ها نشان می دهد بین سرمایة اجتماعی و تمام ابعـاد آن اعـم از مـشارکت ، اعتمـاد، حمایت و انسجام اجتماعی و همچنین روابط متقابل با دیگران بـا کجـروی دانـش آمـوزان، بـا ضریب اطمینان ٩٥ درصد از نظر آماری رابطة منفی و معنی داری وجود دارد. همچنین ، سـن و پایة تحصیلی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی به عنوان متغیرهای زمینه ای بـا ضـریب اطمینـان ٩٥ درصد، از نظر آماری رابطة معنی داری نشان دادهاند. بحث : نتایج این تحقیق نشان می دهد هـر انـدازه افـراد در سـاختار جدیـد اجتمـاعی ، سـرمایة اجتماعی بیش تری داشته باشند، یعنی این متغیر بـه عنـوان مجموعـة ذخـایر ارزشـمندی ماننـد حمایت های اجتماعی ، روانی و مالی ، حس تعلق ، وابستگی و مشارکت در جنبـه هـای مختلـف زندگی اجتماعی برای افراد وجود داشته باشد، سـلامت اجتمـاعی افـراد در جامعـة جدیـد در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت .
خلاصه ماشینی:
بحث : نتایج این تحقیق نشان می دهد هـر انـدازه افـراد در سـاختار جدیـد اجتمـاعی ، سـرمایة اجتماعی بیش تری داشته باشند، یعنی این متغیر بـه عنـوان مجموعـة ذخـایر ارزشـمندی ماننـد حمایت های اجتماعی ، روانی و مالی ، حس تعلق ، وابستگی و مشارکت در جنبـه هـای مختلـف زندگی اجتماعی برای افراد وجود داشته باشد، سـلامت اجتمـاعی افـراد در جامعـة جدیـد در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت .
با اضـافه کـردن مفهـوم سـرمایة اجتماعی به نظریة پیوند افتراقی ، می توان نتیجه گیری کرد که با واردشدن افراد در گروه های کجرو و برقراری ارتباط نزدیک با اعضای آن گروه به مرور زمـان ، ارزش هـا و هنجارهـای کجروی آموخته می شود و ازآنجاکه انسجام درون گروهی در آن بسیار اسـت ، فـرد سـعی می کند برای حفظ عضویت خود در گروه و حفظ هم بستگی گروهی ، رفتارهـای کجـروی یاد گرفته شده را علیه گروه های دیگر به کار بندد.
بـه طـور خاص ، این تحقیق از نوع هم بستگی است و رابطة بین سرمایة اجتماعی و کجروی را بـین دانش آموزان شهر تهران بررسی می کند.
<TD></TD> <TD>کجروی </TD> <TD></TD> <TD>ضریب هم بستگی </TD> <TD>مقدار احتمال </TD> <TD>سرمایة اجتماعی </TD> <TD> -0/749</TD> <TD> p&lt;0/001</TD> <TD></TD> <TD>مشارکت اجتماعی </TD> <TD> -0/581</TD> <TD> p&lt;0/001</TD> <TD></TD> <TD>اعتماد اجتماعی </TD> <TD> -0/599</TD> <TD> p&lt;0/001</TD> <TD>ابعاد </TD> <TD>حمایت اجتماعی </TD> <TD> -0/721</TD> <TD> p&lt;0/001</TD> <TD></TD> <TD>روابط متقابل با اطرافیان </TD> <TD> -0/609</TD> <TD> p&lt;0/001</TD> <TD></TD> <TD>انسجام اجتماعی </TD> <TD> -0/579</TD> <TD> p&lt;0/001</TD> یافته های حاصل از نتایج آزمون مربع خی استقلال نتایج جدول ذیل نشان می دهد رابطة آماری معنی داری بین میزان سـرمایة اجتمـاعی و کجروی برحسب متغیرهای زمینه ای (دموگرافیک ) وجود دارد و در سطح ٠٠١&lt;p معنی دار است .