خلاصه ماشینی:
"زبانی و تجربه:رهیافتی ادبی پرسش دوم ما این است:رابطه بین این مکتوبات و تحقق بالفعل معرفت غایی را که مضمون این مکتوبات است،چگونه ارزیابی کنیم؟آیا این مکتوبات حاصل معرفت غاییاند،یعنی تحت الهام و هدایت معرفت غاییای که آن نویسنده تحصیل کرده است، تالیف شدهاند؟آیا آنها مبتنی بر تجربه واقعیاند؟آیا مکتوبات عرفانی به این دلیل وجود دارند که مولفانشان آن معرفت غایی را که دینشان بدان اذعان دارد،در زندگی شخصی خود دریافت و تجربه کردهاند؟آیا نویسندگان متون عرفانی درباب حقیقتی سخن میگویند که به اندرون وجودشان رخنه کرده است؟به بیان دیگر،آیا نویسندگان متون عرفانی عارفاند؟و تجربه عرفانیشان مانند چیست؟این پرسش مسئلهای گسترده و دشوار را مطرح میسازد:ربط و نسبت مکتوب بهطور کلی با تجربه چیست؟ آشکار است که چنین رابطهای نه همواره وجود دارد نه ضرورتا.
اقوال این مشایخ را نخستین نویسندگان تصوف به عربی گردآوری کردند،نمونهای کهاینجا ذکر میشود از اقوال ابو سعید خراز(متوفی 277 ق/889 م)است: نخستین مرحله برای کسی که به معرفت به«توحید»(یعنی اقرار به(وحدانیت خدا»)دست یافته و به آن محقق شده،این است که یاد همه اشیا را از قلبش بزداید و با خدای عز و جل تنها شود.
علاوه بر این باید گفت:نخستین نشانه«توحید»این است که بنده از هرچیزی دست بکشد و همه اشیا را به او که متولی آنهاست، باز گرداند تا آنکه بنده توسط ولی امور(خدا)متولی شود و از منظر الهی به اشیا بنگرد و قوام اشیا به او را دریابد بنابراین او آنها را از خودشاندرخوشان پنهان میکند."