Skip to main content
فهرست مقالات

پزشک- فیلسوف/ گفت و گو

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(3 صفحه - از 39 تا 41)

خلاصه ماشینی:

"مسئله دیگر این‌که وی از همان آغاز،یعنی از وقتی‌ که وارد تبیین ذهن انسان شد و نظریه جای نگاشتی‌ (Topographic) را که ذهن را به دو بخش خودآگاه‌ و ناخودآگاه تقسیم می‌کرد-تازه خودآگاه هم به پاره‌ آگاهی و پیش آگاهی بخش می‌شد-مطرح کرد،کاملا در مقابل نظریه‌های فلسفی پذیرفته شده زمانه‌اش قرار گرفت، زیرا فلسفه زمان فروید که تقریبا به صورت اصل بدیهی در تمام مسائل علمی و غیر علمی پذیرفته شده بود،فلسفه‌ دکارت بود. با توجه به این‌که آرای لکان و به خصوص برخی از مفسران وی از جمله ژیژک و آلن‌بدیو در سال‌های‌ اخیر در ایران مورد توجه واقع شده،درحالی‌که حتی‌ یکی از کتاب‌های مهم لکان به فارسی برگردانده‌ نشده است،شما چه نقدی بر مطرح شدن این بخش‌ از روانکاوی در شرایط حاضر ایران دارید؟ این قضیه شباهت دارد به آن نظریه مشهور راه رشد غیر سرمایه‌داری و این‌که ما هنوز آن‌گونه که شاید و باید مدرنیته‌ را تجربه نکرده‌ایم یا بهتری بگویم حدود یکصد سال است که‌ با ابزارهای و فرآفروده‌های تکنولوژی سروکار داشته‌ایم و یا با ایده‌های دسته سوم و چهارم مدرنیته و شاید تازه از یک دهه‌ است که آثار کلیدی مدرنیته به‌طور جدی و وسیع به فارسی‌ ترجمه شده‌اند،اما آن‌گونه برای پست مدرنیته سرودست‌ شکسته می‌شود و آثار فیلسوفان این جنبش که بسیاری‌ از آن‌ها هم خود را پست‌مدرن نمی‌دانند،با ترجمه‌های‌ نادرست هیاهو به راه انداخته که قطعا نمی‌توان شکست‌های‌ موحش راه رشد غیر سرمایه‌داری را به یاد نیاورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.