خلاصه ماشینی:
"در نظریه فرویدی عقده ادیپ یعنی تمایل آغازین کودک به مادر و نفرت از پدر و میل به کشتن و جایگزین شدن وی(که با تکیه بر اسطورهشناسی یونانی و داستان مشابهی با این نظریه نام ادیپ را بر آن میگذارد)مهمترین عاملی است که میتواند شکل گرفتن انسانیت را توجیه کند و به همین دلیل فروید این پدیده را منشا پدیدههایی مهم و بزرگی همچون باورهای دینی،اخلاق و اصولا جامعه قرار میدهد.
البته شکلی نیست که در اینجا با نوعی تقلیلگرایی سروکار داریم که بسیار به تقلیلگرایی مارکسیستی شباهت دارد(هرچند در نقطهای واژگون نسبت به آن قرار میگیرد)به صورتی که اگر مارکس همه پدیدهها در نهایت به باز تولید مادی و معیشتی جامعه بازگردانده و آن را به عنوان کلید درک عمومی همه جوامع انسانی مطرح میکرد،در فروید نیز چنین کلیدی وجود دارد و آن همان لیبدو و غریزه جنسی است که خود را از خلالگذار فرداز مراحل مشخصی در طول دوران کودکی پیش از پیوستن به جامعه نشان میدهد و بنابر چند و چون این گذار و موفقعیت یا ناکامماندن در پشت سرگذاشتن«ضربهها یا زخمخوردگیهای عاطفی»است که فرآیندهای دیگر اجتماعی و اخلاقی و غیره شکل میگیرند.
روهایم این ویژگی اساسی را داشت که برخلاف فروید که نظریهای نوع پیدایشی (Phylogenetic) را به کار میگرفت تا به تحلیل روانکاوی فرد برسد،از نظریهای فرد پیدایشی (Ontogenetic) استفاده میکرد تا به تحلیل کالبد عمومی جامعه برسد و همین دلیل نیز بر این ادعا پای میفشرد که کلید درک جوامع انسانی را باید در فرآیندهای ناخودآگاه به جست."