خلاصه ماشینی:
"جیمز فیلیپ در ابتدا به بحث تحلیل هایدگر از زمان و خاطره میپردازم و سپس تلقی فروید از زمان را که در واقع تلاشی است برای نشان دادن تجربه زمانمند بشری بیان میدارم.
باتوجه به دیدگاه فوق الذکر،اکنون این پرسش پدید میآید که آیا میتوان گشایشی به انکشاف پدیدارشناسانه زمانمندی آدمی داشت؟ به زعم هایدگر،وجود نشانههایی زمانی در زبان ما همچون «سپس»،«اکنون»و«فردا»و نیز مقدار کمی توالی زمانی،خود به دست دهنده اشاراتی به حیثیت تجربه زمانمندی آدمی است که از طریقی کاملا متفاوت نسبت به تلقی توالی خطی آدمی حاصل میآید.
» در بستر تاریخمندی دازاین،خاطره انسان به مثابه موجودی تاریخی،به معنای بازخوانی بیهدف گذشته نیست،بلکه تکرار امکانهایی است که همچون پارهای از وجودش باقی ماندهاند؛ در واقع هایدگر با سخن گفتن از بازیابی امکانها میخواهد بیان دارد که من به یاد میآورم آنچه را که برای من در زندگی جاریام معنادار است و به این لحاظ معنادار است که من تمامی موضوعات،طرحها و امکانهای خود را از گذشته خود با خویشتن به همراه دارم و همین مسائل هستند که اکنون و آینده مرا تعین میبخشند.
دیالوگ فروید و هایدگر با تذکر این نکته که تحلیل زمان و خاطره در هایدگر صریح بوده و در فروید به صورت ضمنی طرح شده است،در اینجا به آنچهکه به نظر در میان این دو مشترک است.
از نظر هر دو،نوعی زمانمندی انسانی وجود دارد که از زمانی خطی ساعتوار بنیادیتر است و نیز به زعم ایشان خاطره و حافظه صرفا محلی برای نگهداری اطلاعات گذشته نیست،بلکه فرآیندی است که توسط علائق و اهتمامهای جاری انسان بر وی دیکته میشود."