خلاصه ماشینی:
"فروید معتقد بود که به دلیل همین همخوانی معنایی جفت متضاد زندگی/مرگ با مرد/زن(و البته نظم/آشوب)است که زنان رد اساطیر ملل گوناگون به صورت موجوداتی آشوبگر و گاه مرگبار تصویر شدهاند.
با وجود تفسیر خاص فروید از ارتباط دوقطبیهای زندگی/مرگ و مرد/زن و پیوندی که میان این عناصر با لذت برقرار میکند،مقاله فروید از این نظر اهمیت دارد که یکی از نخستین نقدهای اثر گذار جدید بر ارتباط سنتی مرگ با دردورنج محسوب میشود.
مرگ در شرایطی که به دنبال بیماریای پیش رونده و زمینگیرکننده فرا برسد،همچون نوعی بیحسی و رهایی از درد تجربه میشود و در شرایطی که در اثر سانحهای ناگهانی و بربدنی سالم و فعال عارض شود (مانند کسانی که در جنگ کشته میشوند)به دلیل ترشیح افراطی آدرنالین و آندرفینها،گاه با مقدمهای شوقانگیز و هیجانآور همراه است.
مراسمی که از سویی برای احترام گذاشتن به خاطره فرد متوفی و بازماندگاه وی تخصیص یافتهاند و از سوی دیگر معمولا با نجس و تابو پنداشتن جسد و روشهایی برای خلاص شدن از شر آن همراه هستند،از دید باتای،مناسک بیاثر کردن مرده و هنجارنمودن خاطره متوفی،روشهایی عام و فراگیر هستند که در تمام جوامع انسانی وجود دارند و به ماهیت ویژه مرگ و پیوند ناگسستنیاش با زندگی دلالت دارند.
فروید نیز به وجود چنین پیودگاهی باور داشت،اما به جای آنکه بر فرآیند فساد و روند تبدیل شدن بدن زنده به مرده تمرکز کند، طبق سنت مطالعاتی خود،غریزه جنسی و روندآمیزش را مورد توجه قرار داده بود.
ازاینرو،از دیرباز مرگ نیز همچون زندگی با زایمان پیوند معنایی داشته و امروزه نیز به شکلی متقارنتر و عادلانهتر در میان دو جنس،از مجرای امراضی مانند ایدز این رابطه احیا شده است."