خلاصه ماشینی:
"تجدد،بیانی از حرکت جوهری است که شرط هر نوع حیات مادی و معنوی محسوب میشود و مسلما فلسفه نیز از تاثیر گذر زمان مصون نمیماند و بدون حرکت،حیات واقعی خود را از دست میدهد و به رکود گراید که از نشانههای بارز آن تکرار امور مکرر و ترس از شناختههاست،خاصه از هرآنچه جدید است و همچنین علت از امکانات بالقوه موجود،به نحوی که گویی تصور هر آینده برای آن از ذهن محو شده است.
در مقدمه این کتاب مجتهدی تذکر داده است که بحثهای این کتاب براساس محوریت مسئله رابطه احتمالی فلسفه با اصول حاکم بر عصر روشنگری تحریر و تنظیم شده است و طبیعی است که به افکار منورالفرکان آن عصر و به معنایی که از فلسفه افاده میکردهاند توجه شده و در درجه اول نحوه استفاده خاص از آنها از تحولات علمی و صنعتی و اجتماعی و سیاسی زمانه دادهاند و چه در موضع گیریهایشان که گرایش جدید فرهنگی را به عنوان حربهای برای پوشاندن نیات پنهانی خود به فلسفه متوسل شدهاند.
بسیاری از انسانها را حدود چهارده سالگی برای خود شروع به تفکر درباره مسائل فلسفی میکنند؛مسائلی از این دست که چهچیزی واقعا وجود دارد؟آیا ما قادریم چیزی واقعا وجود آیا کاری واقعا درست است؟آیا حیات معنایی دارد؟آیا مرگ پایان کار است؟هرچند هزاران سال است که این مسائل طرح و نوشته میشوند،اما باید توجه داشت که مواد خام فلسفی مستقیما از طریق جهان و رابطه انسان با جهان است که به ذهن خطور میکنند نه از طریق خواندن آثار گذشتگان.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باقیات صالحات این کتاب دو جلدی متشکل است از 72 مقاله برگزیده از مجموعه مقالات مجله معارف اسلامی، نشریه معارف اسلامی از شهریور 1345 تا شهریور 1357،مجموعا در 29 شماره توسط اداره اوقاف پیش از انقلاب منتشر شده است."