خلاصه ماشینی:
مثل همیشه حس کردم بچهها منتظر یک مهارت برای شروع درس جدید هستند.
اعلام کردم با رعایت نظم به نمازخانه بروند.
در نمازخانه آنها را در سه صف مرتب کردم؛ صف اول با تعداد دانشآموز بیشتر و فاصلة کمتر بین آنها.
صف دوم تعداد کمتر و فاصلة بیشتر بین بچهها.
بچههای صف سوم کمترین تعداد و بیشترین فاصله را داشتند.
به نفر اول هر صف یک توپ کوچک دادم و به همه گفتم: «با صدای سوت من باید توپ را دست به دست منتقل کنید.
» سپس گفتم در صفهایی که بچهها از هم فاصلة بیشتری دارند، باید با قدمهای کوتاه و راه رفتن آرام، توپ را به نفر بعدی برسانند.
در نهایت، مسابقه بدینصورت است که ببینیم در کدام صف توپ زودتر به نفر آخر میرسد.
از بچهها پرسیدم: به نظر شما هر صف به کدام حالت از سه حالت ماده شبیه بود؟ همگی با توجه به اینکه کارهای نمایشی حالتهای جامد، مایع و گاز را انجام داده بودند، صف اول را که دانشآموزان بیشتری داشت «حالت جامد»، صف دوم را «حالت مایع» و صف سوم را که بچهها در آن بیشترین فاصله و کمترین تعداد را داشتند، «حالت گاز» دانستند.
برایشان توضیح دادم که انتقال گرما در رسانایی ذره به ذره است.
با توجه به این مسابقه، به نظر شما رسانایی در کدام حالت ماده سریعتر است؟ همة بچهها با صدای بلند پاسخ دادند: جامد!
و من روی تخته نوشتم: رسانایی: جامد > مایع > گاز با صدای زنگ بچهها شادمان کلاس را ترک کردند.