خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)پس از سخنان دکتر اعوانی،دکتر بهمن نامور مطلق دبیر فرهنگستان هنر نیز به تبیین و اهمیت برگزاری این هماندیشی پرداخت و جایگاه ویژه سنتگرایی در کشور ما را به سه عالم تقسیم کدر و گفت:«نخست آنکه مبانی و نقد سنتگرایان بر تجددگرایی و بهویژه توجهی که به اسلام دارند به فرهنگ ما بسیار نزدیک است.
» (به تصویر صفحه مراجعه شود)دکتر هادی شریق که روزگاری سردبیری «جاودان خرد»،تنها نشریه سنتگرایی در ایران،را برعهده داشت نیز به عنوان آخرین سخنران اولین روز هماندیشی درباره هویت انسان از نظرگاه سنت و حکمت گفت:«حرکت رنسانس از نظر سنتگرایان و اصحاب حکمت گفت:«حرکت رنسانس از نظر سنتگرایان و اصحاب حکمت دو اشکال اساسی دارد:نخست فقدان عینیت،دوم تخریب مفاهیم اساسی در حوزه فکر،عمل و زندگی انسان.
در اولین نشست که ریاست آن برعهده دکتر سعید بینای مطلق بود،ابتدا شهرام خداوردیان با عنوان«امر قدسی،مداخله ابدیت در زمان و بینهایت»مقاله خود را قرائت کرد و گفت:«ابدیت با در نظر گرفتن ژرفترین معنای این کلمه،تنها قابل اطلاق به «ذات»(خداوند در مرتبه برتر از وجود)است و نه حتی به مراتب نازلتر عالم الوهی که تعنیات آن ذات هستند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در آخرین جلسه سخنرانی هم اندیشی هنر، سنت و سنتگرایان،مریم علیرضایی با نشان دادن تصاویر متعددی از طبیعت به توضیح راز نقش مارپیچ اسلیمی در نگارگری ایران پرداخت و گفت:«یکی از شاخصترین ویژگیهایی که نقش مارپیچ اسلیمی دارد،نوع حرکت آن از جزء به کل و فرم تکامل یافته آن است؛نقش یا نگاره مارپیچ اسلیمی، به عنوان بالاترین تجلیگاه هنر قدسی،اسرار عظیمی دارد،تا آنجا که به اندازه کائنات عظمت و نفوذ دارد و تمام عالم برپایه آن بنا نهاده شده است."