خلاصه ماشینی:
"با مقایسه همین جمله و مقایسهای جملهای که در متن زیر آن خط کشیده که«ابو حیان(3)برای اینکه خاندان صاحب را تحقیر کند،گوید پدر وی معلمی بود در یکی از قرای دیلمان»به صحت طالقانی بودن صاحب،آنهم از طالقان قزوین که فقط فاصله آن باسرزمین دیلمان رشته جنوبی البرز است،بیشتر میتوان پی برد و دیگر اینکه نگارنده مقاله مذکور[جناب مجرد]اظهار نظر میفرمایند که محل تولد او ساحل زاینده رود،روستای اسماعیل طرخان یا اسماعیل طالقان است که هنوز به نام اوست و...
»در حالی که الف-اینکه از قدیم الایام مردم سراسر خطه شمال و اهالی طالقان میدانند که همیشه معلمان طالقانی از طالقان،قزوین جهت تدریس به سرزمین دیلم سفر میکردهاند،بنا به دلایلی،از جمله بروز زمستانهای سرد و طاقت فرسا،عدم وسعت سرزمینهای قابل کشت طالقان به لحاظ کوهستانی بودن،همجواری با شمال،نیاز سرزمینهای مذکور به معلمان طالقانی،بافت جمعیتی فعلی گیلان و مازندران نیز از جمله دلایل ثابت کننده این مطلب است و وجود (به تصویر صفحه مراجعه شود) *در مقاله جناب مجرد آمده است که«سیف الدین عقیلی در کتاب آثار الوزراء مینویسد:صاحب عباد، ابو القاسم بن عباد بن عباس رازی و به روایتی اصفهانی در جمیع علوم صاحب کمال بود...
»آیا تصریح بر اهل ری بودن صاحب[که طالقان قبلا از توابع آن محسوب میشد]و شک در اصفهانی بودن وی از این نقل قول به دست نمیآید؟ نام خانوادگیهای مشابه در میان اهالی دهات طالقان و اهالی شمال کشور نیز گواه همین مدعاست و باتحقیر جناب ابو حیان[توحیدی از بدگویان و بدخواهان صاحب]که گفته«پدر وی معلمی بود در یکی از قرای دیلمان»نیز مطابقت دارد."