خلاصه ماشینی:
"یک نکته هم گفتنی است:اگر نقاش ما از عناصر بومی و سنتی تنها به مثابه موتیفهای دکوراتیو در اثر خود استفاده کند و سطح هویتیابی انسان مثلا شرقی را به کاربرد چند عنصر ناهمگون تاریخی و بیمصرف تنزل دهد،نمیتواند مدعی درک درست مفهوم سنت باشد.
مینیاتور ایرانی در چارچوب سنتی خود،یکسره تکرار نقشهایی ویژه و تعریف شده از زنان و مردانی است که در هر تابلو هماناند که بارها پیش از آن بودهاند،اما وقتی عناصر نگارگری سنتی ایرانی با نگاه انسان امروز به پرسش«آفرینش جهان»میرسد،نقشی با همین نام خلق میشود که الگوی تام و تما سنتگرایی فرشچیان است.
طبیعتگرایی آکادمیک در نقاشیهای کمال الملک که بنزور او را«بینظیرترین کپیبردار آثار استادان نقاشی کلاسیک اروپا» لقب داد،اوج این سبک از نقاشی ایرانی است،اما هنرمند امروز باید دریابد و در هنر خود نیز باز بنماید که دقت در طبیعت با تقلید از آن یکی نیست.
حال اگر دست ذهن نقاش بخواهد رنجهای انسانی از اصالت زنده بودن را نقش کند،چه ابزار یا نگاه یا قالبی برای او مناسبتر خواهد بود؟ در آثار نقاش امروز،عناصر زندگی ایرانی باید بدل به المانهای هویتدار نقاشی شود سنت زیباییشناسی نقشای ایرانی و ذهن ایرانی،مجموعهای از هنر،ادبیات،مذهب،محیط زیست و شاکله توارثنژاد ایرانی است.
بهکارگیری افرای برخی عناصر مدام دیده شده مثل کویر،بوته،گنبدهای کاهگلی،مفاهیم طبقاتی مانند عشایر،روستا و مواردی از این دست که گاه جزو بافتار نقاشی ایرانی درآمده است،صورت اغراق شده سنتی است که اکنون دیگر جز تقلید چیزی نیست.
روابط انسانی،ضمیر ناخودآگاه،وضعیت اکولوژیک،درک هنرمند از ماهیت و وجود اشیا،رابطه تاریخی و جامعهشناختی نقاشی با دیگر مفاهیم زندگی انسان و نیز تأثیر ادبیات در نقاشی و مواردی از این دست،ایستار نقاش امروز را شکل میدهد و تعیین میکند."