خلاصه ماشینی:
"بیتردید برای عالمان و متفکران مسلمان این پرسش مطرح میشود که اسلام چه نسبتی با این تحولات فکری و عملی و عینی نوظهور برقرار میکند و به تعبیر دیگر آیا وقوع این تحولات و تغییرات مقتضی تجدیدنظر در شیوه و محتوای فهم و تفسیر اسلام است؟آیا لازم است که در محتوای تفکر دینی تغییر و تجدیدنظری به وقوع پیوندد اگرچه این تحول لزوما به معنای همسویی محتوایی با مدرنیته نباشد؟ واقعیت این است که طی دوران مواجهه مسلمین با مدرنتیه از این منظر خاص،رویکردها و جهتگیریهای متفاوتی میان مصلحان و متفکران مسلمان ظهور یافته است که در این نوشتار مروری اجمالی بر برخی از آنها خواهیم داشت.
تقابلگرایی تمام عیار برخی گروهها و نویسندگان مسملمان برآنند که اساسا هیچ اتفاق تازهای،که نوعی واکنش قابل توجه در حوزه فهم دین را طلب کند، بهوقوع نپیوسته است و مدرنیته با همه پیامدها و دستاوردهای آن نمیتواند مسلمانان را به نوگرایی و بازسازی فکر دینی وادار سازد؛زیرا هرگونه اقدامی از این دست به معنای فتوا دادن به ناکامل بودن اسلام است و خلوص دینی را مشوب میکند.
دومین پیشفرض آن است که فهم دین و ارائه تفسیر جدید از آن مقولهای غیر روشمند است بهگونهای که زمام آن یکسره به دست مفسر و فهمکننده منابع دینی است،گویی وحی و احادیث،زنجیرهای از نشانههای زیانی هستند که اقتضای هیچ معنای خاصی را ندارند و این خواننده و مفسر این متون است که محتوای معنایی را به این زنجیره خنثی و صامت و فاقد معنا القا مینماید و تنها فرق روشنفکر دینی به عنوان مفسر و فهمکننده با دیگر مفسران غیر روشنفکر آن است که او محتوایی متناسب با مدرنیته را در این قالبهای زبانی بیروح میدمد و دیگر مفسران،معنای و محتوایی نابرگرفته از مدرنیسم را القا میکنند."