Skip to main content
فهرست مقالات

موعودها/ بررسی اجمالی اندیشه نجات بخشی در اسطوره ها وادیان

نویسنده:

(3 صفحه - از 28 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : اسطوره، اندیشه نجات‌بخشی در اسطوره‌ها وادیان، اهریمن، اورمزد، آیین، مسیح، ایزد، بررسی اجمالی اندیشه نجات‌بخشی، میترا، گاو

خلاصه ماشینی: "اگرچه هنوز رد پای عناصر باستانی در این آیین‌ها به‌ قوت خود باقی است ولی به هر صورت،پس از ظهور ادیانی‌ چون زردشتی،یهودیت و بویژه مسیحیت بود که اندیشه امید و انتظار جهت ظهور ابر انسانی که برای رهایی انسان‌ها خواهد آمد،شکل جدی‌تری گرفت. پایان این داستان در متن سومری‌ از میان رفته ولی در متن‌های بابلی،ایشتر پس از مردن تموز، گریه و زاری سر می‌دهد و خوستار بازگشت او می‌شود که‌ سرانجام،ایزد تموز؛خدای باروری و گیاهان برگشته و با ایشتر ازدواج می‌کند. در زمان ظهور وی‌ بددینی‌ها و ناراستی‌ها تا اندازه‌ای از میان می‌رود و مردم به‌ آیین مزدیسنا می‌گروند و به پیامبری زرتشت اقرار می‌کنند و بدین‌گونه داد و قانون اهورایی بیشتر گسترش می‌یابد ولی‌ هنوز تا از میان رفتن کامل اهریمن و دستیارانش زمان مانده‌ است که بدست واپسین رهاننده انجام می‌پذیرد. :انسان چگونه می‌تواند خود را از رنج‌ و اندوه این گناه برهاند؟بنابراین مسیح آشکار شد تا مردم‌ را به نیکی فرا بخواند و او برگزیده‌ای بود که با کشته شدن و ریختن خونش بر زمین،به گونه‌ای نمادین و تمثیلی،گناه‌ نخستین بشر را شست. لازم به یادآوری است که‌ برخلاف آیین‌های دیگری که ذکر آن‌ها رفت،در آیین مانوی‌ نجات‌بخشی کامل که عبارت از آزادی نور از چنبره تاریکی‌ باشد،هیچ‌گاه در این جهان رخ نمی‌نماید. اما شانکارا،فیلسوف هندی تفسیری عرفانی از این اسطوره‌ دارد:یوگی(روح روان)[که راما است‌]پس از گذر از جنگل‌ تاریکی پندار و پس از کشتن اهریمنان بدخواهی و شهوت به‌ آرامش درونی که همان سیتاست می‌رسد و بدین‌سان شیفته‌ حقیقت درون شده و می‌درخشد منابع (1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.