Skip to main content
فهرست مقالات

ابن سینا و چپ های ارسطویی/ تاثیر ابن سینا بر جریان ماده گرایی پس از خود

نویسنده:

مترجم:

(3 صفحه - از 45 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : ارسطو ،مادی ،ابن‌سینا ،ماده ،چپ‌های ارسطویی تاثیر ابن‌سینا ،روح ،چپ‌های ارسطویی ،طبیعت ،خرد ،ابن‌سینا و چپ‌های ،جسم ،تاثیر ابن‌سینا بر جریان ماده‌گرایی ،عقل ،ابن سینا ،ابن‌سینا و چپ‌های ارسطویی ،جهان ،برونو ،خدا ،عقل فعال ،بالقوه ،کمال ،هستی ،مفهوم ،وحدت ،تاثیر چپ‌های ارسطویی ،حرکت ،خرد ارسطویی و روح هگلی ،ابن‌رشد ،امکان ،جسم و روح

خلاصه ماشینی:

"ابن سینا خرد کنش‌گر را به مثابه«نازل‌ترین عقل آسمانی»می‌داند که در کار تاثیرگذاری خود،ربطی به ستارگان‌ ندارد یا این‌که نزد ارسطو جبرا چنین است، خردی است که در برابر روح الهی رنگ باخته‌ به نظر می‌آید وحدت نوع بشر در این‌جا شکوفا می‌شود،آن هم با آموزه مداراگر«وحدت نفس» (unitas intellectus) که همه انسان‌ها را دارای یک خرد یکسان می‌داند. این‌جا نوای رابطه میان ماده و صورت ابن سنیا و ابن رشد بگوش‌ می‌رسد و فاصله زیادی تا پیوند همه اشکال و صورت‌ها به‌ ماده‌ای که به گونه‌ای پویا شکل‌پذیر است،وجود دارد. آری‌ چپ‌های ارسطویی که ابن سینا سر سلسله آن بود،در دوران‌ اعتلای خود در نزد ابو صبرون به طرز شگفتی با چپ‌های‌ نوافلاطونی ارتباط برقرار کرد،به گونه‌ای که مفهوم رازناکی‌ چون«ماده عاقل»فلوطین را جنبه‌ای الهی بخشید و آن را قاطعانه به صورت ماده جهان گستر،در همه لایه‌های جهان‌ جاری کرد. صورت یعنی تجسم مادی، یعنی هیبت و اندام بخشیدن به ماده و نیز حرکت به سوی این‌ تجسم و ا میان آن و چنان‌که‌ ارسطو حکیمانه و ژرف‌اندیشانه‌ می‌گفت:حرکت«کمال ناقص» است،بلکه هر کمالی هم خود به‌ صورت ناتمام جلوه‌گر می‌شود، به صورت جسمی روندگونه، به صورت رشته‌ای از اشکال‌ آزمایشی،به صورت چکیده‌ اشکال ماده و این به همت قوه‌ و نیروی ẓDynamei OnẒ «هستی بالقوه»است؛یعنی‌ هستی به‌طور عینی امکانپذیر، که ماده بنیان وجودی‌اش را تشکیل می‌دهد و هنوز چشم‌ انداز کمال آن در افق پدیدار نیست. اما این میوه‌ای که از رابطه جدید میان ماده و صورت به‌ دست آمده،هنوز نارس است؛چرا که-این جاست که‌ دگرگونی خود چپ‌های ارسطویی به نمایش گذاشته‌ می‌شود-ماده شکوفای برونو هم در کلیت خود تام است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.