خلاصه ماشینی:
"در روند بینش انسانی مسئله مهم در این است که هرچند در دوران باستان،گرایشهای شهودی و دینی عمیقی در مورد سعادت و تعالی انسانی و سازوکارهای درونی او وجود داشته و حال بیشتر به شکلهای اخلاقی و دروننگرانه،ولی اوج تعالی شکلگیری بینش انسان در مورد خودش را به عنوان نزدیکترین پدیده به خود در مرحله سوم تفکر بشری داشته،گویی در این رهگذر آنچه دارای ارجحیت شناختی بوده،تنها علوم حصولی بوده که این پیشرفت را میتوان براساس رسیدن شناخت انسان به تمایز دادن«خود از ساختارهای تبعی خود»همانند زبان،پول، ساختارهای اجتماعی و کلیه مصنوعات انسانی که دارای دو ویژگی مهم ذیل هستند،ارزیابی کرد: 1-این ساختارهای تبعی دارای تحول و سازوکارهای درونی مختص خود،ورای انگیزههای فردی انسانی بودهاند.
تحلیل یک پدیده براساس مولفههای اساسی اولیه،منجر به تبیین آن پدیده و عملکردهای مختلف آن میشده که همین امر حامل نقاط مثبت و منفی این روشی بوده است،این امر با رشد جامعه بشری و نیاز بیشتر به کاربردی کردن علوم برای بهینه سازی زندگی بشری و منجر به شناخت ضعف این روششناسی شد.
هرچند از لحاظ موضوعی،شهاخت بشری از ساخترهای ذهنی و طبیعی گذر کرد تا به شناخت ساختارهای تبعی انسانی رسید،ولی رسیدن به روششناسی جدید و در اصطلاحی مطلوب-منطق گشتالتی-تا حد زیادی مربوط به رشد شناختها در حیطههای علوم انسانی به خاطر ماهیت خاص موضوعی آن بوده است.
مآلا اینکه برای رسیدن به روششناسی جدید، دو عامل نقش اساسی را بازی کردهاند:1-کاربردی کردن بیشتر علوم بهطور وسیع به منظور بهینهسازی زندگی بشری 2-خاص بودن ماهیت انسان به عنوان موضوع شناسایی علمی و موضوع مورد تعامل با ساختارهای تبعی خود."