Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به عزاداری عاشورا و تغییرات آن در طول زمان: عاشورا چهارده قرن بعد

نویسنده:

(2 صفحه - از 24 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : عاشورا، عزاداری، مجلس عزاداری امام حسین، امام، امام حسین ( ع )، زنان، عزاداری عاشورا و تغییرات، روضه، کربلا، روضه الشهدا

خلاصه ماشینی:

"آن زمان،مجلس عزاداری امام حسین(ع)فرصتی سیاسی بود برای بیان حق اهل بیت و اعتراض‌ به ظلم بنی‌امیه و بعد هم بنی‌عباس. 130 روایت شده که امام جعفر صادق(ع)از عبدالله بن حماد بصری پرسید: «به من خبر رسیده که گروهی می‌آیند نزد حسین(ع)،از اطراف کوفه‌ و غیر ایشان،و برای آن حضرت نوحه‌گری می‌کنند. 325 ابن‌اثیر در تاریخ«الکامل»خود ذیل حوادث سال 352 قمری،یعنی‌ پس از فتح بغداد به دست امیران شیعه‌‘ آل‌بویه،می‌نویسد:«در دهم‌ محرم این سال،معزاللدوله‌‘ دیلمی به مردم دستور داد که برای‌ حسین علی(ع)دکان‌هایشان را ببندند و بازارها را تعطیل کنند و خریدو فروش نکنند ونوحه بخوانند و جامه‌های خشن و سیاه‌ بپوشند و زنان موی پریشان و روی سیاه کرده و جامه چاک‌زده، نوحه بخوانند و در شهر بگردند و سیلی به صورت بزنند. برای اطلاع از متن و محتوای«روضه‌ الشهدا»،به خطابه‌‘ امام حسین(ع)در روز عاشورا با اهل کوفه در این‌ کتاب توجه کنید:«ای اهل عراق!سوگند بر شما می‌دهم که می‌دانید که من نبیره‌‘ مصطفایم و سبط رسول خدایم و جگر گوشه‌‘ فاطمه‌‘ زهرایم‌ و قره‌العین علی مرتضایم. پیتر دلاواله،سیاح‌ ایتالیایی در سال 1027 قمری از اصفهان،پایتخت صفویان،یکی از دقیق‌ترین گزارش‌ها در این مورد را به دست می‌دهد:«تشریفات و مراسم عزاداری عاشورا به این قرار است که همه غمگین و مغموم به نظر می‌رسند و لباس عزاداری به رنگ سیاه-یعنی رنگی که در مواقع دیگر، هیچ وقت مورد استعمال قرار نمی‌گیرد-بر تن می‌کنند. پس از این که روز دهم محرم یعنی روز قتل فرا رسید،از تمام اطراف و محلات‌ اصفهان،دسته‌های بزرگی به راه می‌افتد که بیرق و علم با خود حمل می‌کنند و بر روی اسب‌های آنان،سلاح‌های‌ مختلف و عمامه‌های متعدد قرار دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.